Socjologia organizacji i instytucji 440-SS1-3SOI1
Profil studiów - ogólnoakademicki.
• Forma studiów–stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
• Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia
• Rok studiów II /semestr II
• Wymagania wstępne– brak
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 30 godzin wykładu 30 godzin ćwiczeń.
• Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
30 godzin - obecność na ćwiczeniach;
30 godzin obecność na wykładach;
6 godzin - udział w konsultacjach;
1,5 godz. udział w zaliczeniu i egzaminie;
30 godzin - przygotowanie do zajęć;
37,5 - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu
Wskaźniki ilościowe:
- godziny wymagające udziału nauczyciela 67,5 godzin = 2,5 ECTS
- samodzielna praca studenta: 67,5 godziny = 2,5 ECTS
łącznie 5 ECTS = 135 godz.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
S1_W09zna podstawowe pojęcia i ujęcia teoretyczne związane z instytucjami
i ładem społecznym.
S1_W10rozumie zasady funkcjonowania różnych struktur organizacyjnych
S1_W11Zna i rozumie rolę i miejsce struktur ekonomicznych i politycznych
S1_W17potrafi opisać rolę więzi społecznych w funkcjonowaniu różnych organizacji
S1_U01Potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich opisu
S1_U02Potrafi dokonać analizy struktur społecznych z wykorzystaniem terminologii charakterystycznych dla subdyscyplin szczegółowych
S1_U08Potrafi stosować klasyfikacje i typologie zjawisk społecznych do ich analizy.
S1_U18Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)
S1_U20potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problemtyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych
S1_U22
potrafi przygotować prezentację multimedialną
S1_K01Jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych.
S1_K03Jest otwarty na pracę w grupie, potafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim.
S1_K05Ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań.
S1_K10Jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia społecznego oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego
Weryfikacja efektów kształcenia ustna i pisemna (podczas ćwiczeń, wykładu i egzaminu końcowego)
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem, do którego obowiązuje znajomość treści wykładów. Egzamin składa się z części pisemnej (podstawowa, obowiązkowa dla wszystkich) i ustnej (część uzupełniająca). Pozytywny wynik egzaminu oznacza zdanie egzaminu pisemnego i uzyskanie powyżej 50 proc. maksymalnej ilości punktów (czyli np.16 pkt na 30). Końcowa ocena będzie mogła być podwyższona o pół stopnia dzięki aktywności podczas wykładów, rozumianej jako udział w kontrolowanej dyskusji.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i obecność na wykładach.
Trzy i więcej nieobecności (niezależnie od przyczyny) na wykładzie skutkować będzie koniecznością pisemnej odpowiedzi na dodatkowe pytania dopuszczające do egzaminu.
Literatura
Douglas Mary, Jak myślą instytucje, PWN, Warszawa 2012.
Encyklopedia Socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998
Hofstede Geert, Gert Jan Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. PWE, Warszawa 2007.
Morgan Gareth., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1999.
Masłyk- Musiał Ewa, Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, UMCS, Lublin 2001.
Pawlak Mikołaj, Łukasz Srokowski, Pomiędzy i wewnątrz. Instytucje, organizacje i ich działania, IPSiR UW, Warszawa 2014
2.
Carr David K., Kelvin J.Hard, William J.Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa 1998
Crozier Michel, Friedberg Erhard, Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego, PWE, Warszawa 1982.
Praca i rynek pracy w perspektywie gospodarki 4.0, (red. Zenon Wiśniewski, Cecylia Sadowska-Snarska), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020
Robbins S., Zasady zachowania w organizacji, Zysk i S-ka, Warszawa, dowolne wydanie.
Sułek Antoni, J.Styk, I.Machaj (red.) Ludzie i instytucje, UMCS 1995.
Schlesinger Phillis F. i In., Projektowanie organizacyjne, PWN 1999.
Sztompka Piotr, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wyd. Znak, Kraków 2009
W cyklu 2022:
Crozier Michel, Friedberg Erhard, Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego, PWE, Warszawa 1982. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: