Filozofia społeczna 440-SS2-1FSP2
• Profil studiów: Ogólnoakademicki
• Forma studiów: Stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
• Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne i humanistyczne
• Rok studiów/semestr: Rok I, semestr I
• Wymagania wstępne: Brak
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń
• Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje, zadania praktyczne: – referat, praca pisemna;
• Punkty ECTS: 4
• Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30 godzin; udział w ćwiczeniach - 30 godz.; udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem referatu – 10 godz.; udział w konsultacjach związanych z przygotowywaniem pracy pisemnej - 9,5 godz.; egzamin - 0,5 godz., przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu - 10 godz; przygotowanie referatu i pracy pisemnej - 10 godz., razem: 100 godz., co odpowiada 4 ECTS.
• Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 80 godzin, co odpowiada
3,2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 20 godzin, co odpowiada 0,8 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG4 - ma pogłębioną wiedzę o różnych podejściach teoretycznych, w tym z filozofii społecznej, wyjaśniających istotę struktur społecznych i relacji między nimi;
KP7_UW1 - potrafi dokonać analizy różnorodnych struktur społecznych z wykorzystaniem terminologii z filozofii społecznej;
KP7_UW8 - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem filozofii społecznej;
KP7_UK2 - posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych filozofów społecznych oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne);
KP7_UK3 - potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł z filozofii społecznej;
KP7_KK2 - jest otwarty na wykorzystanie koncepcji z filozofii społecznej w rozstrzyganiu problemów społecznych;
Kryteria oceniania
i) obecność na zajęciach;
i) aktywność na zajęciach;
i) przygotowanie i przedstawienie referatu;
i) praca pisemna na temat ustalony z prowadzącym (może być na podstawie wygłoszonego referatu);
i) egzamin ustny
Literatura
1) Tukidydes, Wojna peloponeska, ks. druga, ustęp 34-46; ks. piąta, ustęp 84-116.
2) E. Burke, Rozważania o rewolucji we Francji, Kraków-Warszawa 1994, s. 93-131.
3) M. Wollstonecraft, Wołanie o prawa człowieka, [w:] taż Wołanie o prawa kobiety, Warszawa 2011, s. 289-359.
4) K. Marks, F. Engels, Manifest komunistyczny, Warszawa 1983, s. 57-133.
5) Kate Millett, Teoria polityki płciowej, [w:] Nikt nie rodzi się kobietą, red. T. Hołówka, Warszawa 1982, s. 58-111.
6) J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994, s. 12-37; 86-107 lub wydanie nowe Warszawa 2009, s. 29-54, 106-126.
7) R. Nozick, Anarchia, państwo, utopia, Warszawa 1999, s. 17-44; 194-208.
8) R. Scruton, Co znaczy konserwatyzm, Poznań 2002. s. 17-38.
9) S. Lukes, Niezwykłe oświecenie profesora Caritata, Warszawa 2003, s. 51-136.
10) S. Lukes, Niezwykłe oświecenie profesora Caritata, Warszawa 2003, s. 137-205.
11) S. Lukes, Niezwykłe oświecenie profesora Caritata, Warszawa 2003, s. 206-296.
12) M. Sandel, Sprawiedliwość. Jak postępować słusznie?, Warszawa 2013, rozdz. 9 i 10, s. 279-362.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: