Konflikt i kryzys w organizacji 450-ZS2-2PKKO
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 - Przedmiot specjalnościowy
Dziedzina nauki: nauki ekonomiczne
Dyscyplina nauki: zarządzanie
Rok studiów/semestr: 2 rok, 3 semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawy psychologii
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu oraz 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. Projekty zespołe w formie studium przypadku w zakresie wykorzystania wybranych i narzędzi zarządzania sytuacją konfliktową i kryzysową.
ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- Udział w wykładach: 15 h
- Udział w ćwiczeniach: 15 h
- Przygotowanie się do egzaminu- 10 h
- Przygotowanie projektu - 10 h
Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h, 1,2 ECTS,
- o charakterze praktycznym: 10 h, 0,4 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
S2A_W04 Ma wiedzę na temat czynników zakłócających więzi społeczne w organizacjach, będących źródłami kryzysów i konfliktów - Z2_W04
S2A_W05 Ma wiedzę na temat zachowań człowieka w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych- Z2_W05
S2A_W07 Ma pogłębioną wiedzę o normach i regułach społecznych organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze w zakresie sytuacji konfliktowych i kryzysowych - Z2_W07
S2A_U01 Potrafi wyjaśniać przyczyny sytuacji konfliktowych i kryzysowych - Z2_U01
S2A_U05 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśnienia mechanizmu powstawania i przebiegu sytuacji konfliktowych i kryzysowych - Z2_U05
S2A_U07 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do proponowania rozwiązań sytuacji konfliktowych i kryzysowych- Z2_U07
S2A_K02 Potrafi pracować w grupie przy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych i kryzysowych- Z2_K02
S2A_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane
z zarządzaniem sytuacjami konfliktowymi - Z2_K04
Kryteria oceniania
Wykład - wynik egzaminu.
Ćwiczenia - aktywność na zajęciach oraz projekty zespołowe w formie studium przypadku.
Literatura
Deutsch M, Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005,
Gigol T., Kryzys przedsiębiorstwa a przywództwo, Difin, Warszawa 2015.
Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2003.
Roszkowska E., Wybrane modele negocjacji, Wydawnictwo UwB, Białystok 2011,
Slatter S., Lovett D., Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, WIG-Press, Warszawa 2001,
Wachowiak P., Profesjonalny menedżer, umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Difin, Warszawa 2001
Wachowiak P., Konflikty w organizacji, [w:] Romanowska M., [red.]: Podstawy organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa 2001
Zelek A., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie – perspektywa strategiczna, ORGMASZ, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
Buhler P., Zarządzanie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002,
Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, PWE, Warszawa 1993,
Edelman R.J., Konflikty w pracy, GWP Gdańsk 2003
Urbanowska-Sojkin E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 1998,
Zelek A., Strategie biznesu. Od klasyki do postmodernizmu w zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniej Szkoły Biznesu, Szczecin 2008.
Zimbardo P., Gerrig R., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: