Psychologia przywództwa 450-ZS2-2PPPR
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy; Moduł 4
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, rok II, semestr 4
Wymagania wstępne: Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusje problemowy, praca pisemna
Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin, praca pisemna
Punkty ECTS 4
Bilans nakładu pracy studenta
- udział w wykładach 15 godz.
- udział w ćwiczeniach 15 godz.
- studiowanie literatury 40 godz.
- praca zaliczeniowa 25 godz.
- udział w konsultacjach 5 godz.
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 35 punkty ECTS 1,4
- o charakterze praktycznym: liczba godzin: 30 punkty ECTS 1,2
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
2PPPR_W01 ma wiedzę na temat różnych rodzajów więzi społecznych w relacji lider współpracownicy, a także ma pogłębioną wiedzę na temat budowania ścisłych relacji rynkowych KA7_WG4
2PPPR_W02 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako liderze w ramach struktur społecznych i związanych z tym zasad KA7_WG5
2PPPR_W03 ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu przywództwa w organizowaniu struktury oraz wprowadzaniu zmian w funkcjonowaniu KA7_WG7
2PPPR_W04 ma pogłębioną wiedzę na temat powstawania przemian zachodzących w organizacji i jej otoczeniu, pod wpływem aktywności liderów KA7_WG8
UMIEJĘTNOŚCI
2PPPR_U01 potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w szczególności rolę przywódcy, z zastosowaniem różnych stylów przewodzenia KA7_U01
2PPPR_U01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań własnych i zespołu poprzez formułowanie wizji i misji organizacji KA7_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
2PPPR_K01 jest przygotowany do udziału w opracowywaniu projektów społecznych oraz potrafi przewidywać skutki takiej aktywności dla organizacji jako całości oraz poszczególnych grup i jednostek KA7_K02
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań oraz dyskusji w trakcie wykładu
- zadania indywidualne i grupowe - pisemne
Formy zaliczenia przedmiotu:
- ćwiczenia: punktacja z zadań pisemnych zal. w przedziale 18-35 pkt
- wykład: pisemny esej związany z postawami przywódczymi, źródłem postaw przywódczych i kluczowych kompetencji w tym zakresie.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
J. Kucharski (2021), Etyka przywództwa, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
M. Nowak, D. Krasnosielski (2021), Świadome przywództwo, Wydawnictwo FNCE,Poznań.
R. E. Kaplan, R. Kaiser, Wszechstronny lider, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
J. M.Kouzes, B. Z. Posner, Przywództwo i jego wyzwania, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
W.Haman, J.Gut, Psychologia szefa, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
A.Drzewiecki, D. Chełmiński, E. Kubica, Dobre przywództwo, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
G. Dames (2009), Ethical Leadership and the Challenges of Moral Transformation, Stellenbosch, African Sun Media. (e-book)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: