Psychoanaliza w badaniach kultury - zajęcia fakultatywne 460-FS1-3PBK5
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Filozofii
Nazwa kierunku studiów .Filozofia
Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studió:w Stacjonarne.
Kod przedmiotu: 410-FS2-2PBK3
Język przedmiotu Polski.
Rodzaj przedmiotufakultatywny.
Rok studiów /semestr II (semestr I).
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium 30 godzin.
Punkty ECTS: 3
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
–– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;
– przygotowanie do zajęć – 35 godzin;
– konsultacje – 10 godzin;
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktów ECTS
– o charakterze praktycznym – 40 g., co odpowiada 1, 6 punktów ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim
KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych
KA7_WG7 Rozumie w sposób pogłębiony znaczenie filozofii dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym religii, sztuki i literatury pięknej
KA7_WK2 zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i
multidyscyplinarną
KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych
KA7_UW2 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych,
kulturalnych, religijnych
KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego
KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów.
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w sposób ciągły na podstawie aktywności w zajęciach oraz pisemnej pracy zaliczeniowej
(esej, recenzja).
Kryteria oceniania
Aktywność w trakcie zajęć. Udział w dyskusji. Esej zaliczeniowy. Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Aslan R. (2021). Bóg. Ludzka historia religii, tłum. T. Sikora, Kraków: Znak.
Burszta W. (2013). Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle. Warszawa: Iskry.
Dostojewski F. (2011). Idiota, tłum. J. Gładyś. Kraków: Zielona Sowa.
Freud S. (1998). Pisma społeczne. Dzieła, t.4, tłum. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke. Warszawa: KR.
Gros F. (2019). Nieposłuszeństwo, tłum. E. Kaniowska, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Hillman J. (2016). Uzdrawiające fikcje. Poetyka psychoterapii Freud, Jung, Adler, tłum. J. Korpanty, Warszawa: Laurum.
Hillman J., Ventura M. (2007). We've Had a Hundred Years of Psychotherapy - And The World's Getting Worse, London: Harpercollins ebooks.
Jung, C. G. (2018). Człowiek i jego symbole, tłum. R. Palusiński, Katowice: Wydawnictwo KOS.
Jung, C.G. (2020). Czerwona księga, tłum. J. Prokopiuk, J. Korpanty, Warszawa: vis-à-vis.
Marks K, Engels F. (2007). Manifest Partii Komunistycznej (tłumacz nieznany). Warszawa: Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej
(Uniwersytet Warszawski).
Olchanowski. T. (2019). Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w
Białymstoku.
Olchanowski T. (2022). Psychopatologia nadposłuszeństwa. Białystok: Wydawnictwo Uniwwrsytetu w Białymstoku.
Olchanowski T. (2021). Zmierzch mądrości, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Olchanowski, T. i Sieradzan, J. (2011). Wprowadzenie do problematyki narcyzmu. Od klasycznych koncepcji narcyzmu kultury zachodniej.
W: Sieradzan, J. (red.), Narcyzm. Jednostka, społeczeństwo, kultura, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Olchanowski T. (2008)Fenomen charyzmy w świetle psychologii głębi. W: „Charyzma. Jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i
społecznym” (red. Jacek Sieradzan). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. (s. 185-199).
Olchanowski T. (2019). Anthony Storr i jego wizja „twórczej choroby”. W: Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, nr XXI//
2019. (s. 70-83).
Platon (2001). Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty: ANTYK.
Olchanowski T. (2016) Persona i Cień w epoce wiktoriańskiej i w ponowoczesności. Jungowska analiza zachodnioeuropejskiej hipokryzji.
W: Transdyscyplinarne studia o kulturze (i) edukacji, nr 11/2016. (ss. 126-148).
Postman, N. (2004). Technopol. Triumf techniki nad kulturą, tłum. A.Tanalska-Dulęba. Warszawa: MUZA SA.
Storr A. (2009). Kolosy na glinianych nogach. Studium guru, tłum. J. Prokopiuk, P. J. Sieradzan. Warszawa: WAB.
Szondi, L. (1995). Wolność i przymus w losie jednostki (tłum. S. Cieślikowski). Kraków: All.
Wheen F. (2005). Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń (tłum. H. Jankowska). Warszawa: Warszawskie
Wydawnictwo Literackie MUZA S.A.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: