Psychologia filozoficzna 460-FS2-1PSF
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Filozofii
Nazwa kierunku studiów .Filozofia
Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne.
Kod przedmiotu:410-FS2-1PSF
Język przedmiotu Polski.
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy.
Rok studiów /semestr I (semestr II).
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o kulturze, języka polskiego i historii filozofii.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia 30 godzin.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium 30 godzin.
Punkty ECTS: 3
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
–– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;
– przygotowanie do zajęć – 35 godzin;
– konsultacje – 10 godzin;
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktów ECTS
– o charakterze praktycznym – 40 g., co odpowiada 1, 6 punktów ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii
KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych
KA7_WK1 ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i
metodologicznej filozofii
KA7_WK2 zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i
multidyscyplinarną
KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych
KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego
KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów
Weryfikacja wyżej wymienionych efektów kształcenia: dyskusje w trakcie zajęć, przygotowanie recenzji i eseju. Na końcową ocenę składa
się ocena racy pisemnej oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie dyskusji w grupie. Pisemne prace domowe (esej, recenzja). Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.
Literatura
Burszta W. J. (2015), Preteksty, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Dilthey W. (1987). O istocie filozofii i inne pisma, tłum. A. Paczkowska-Łagowska, Warszawa.
Freud S. (1998). Pisma społeczne. Dzieła, t.4, tłum. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke. Warszawa: KR.
Fromm E. (1996). Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: PIW.
Jaspers K. (2000). Autorytety. Sokrates, Budda, Konfuzjusz, Jezus, Wydawnictwo KR: Warszawa.
Jaspers K, (1991). Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, Warszawa: PWN.
Leder A. (2014), Prześniona rewolucja, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Nietzsche F. (2018). Antychryst, tłum. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska. Kraków: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda.
Nietzsche F. (2003). Z genealogii moralności, tłum. L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa
Olchanowski T. (2016), Kultura manii, Warszawa: ENETEIA.
Olchanowski T. (2019). Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w
Białymstoku.
Paci E. (1980), Związki i znaczenia, Warszawa: Czytelnik
Sloterdijk, P. (2008). Reguły dla ludzkiego zwierzyńca.Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie, tłum. A. Żychliński, Przegląd
Kulturoznawczy, nr 4.
Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga (red. H. Machoń). Warszawa: PWN.
Storr A. (2009). Kolosy na glinianych nogach. Studium guru, tłum. J. Prokopiuk i P. J. Sieradzan. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Tillich P. (1983). Męstwo bycia, Paryż: Dialogue/Znaki czasu
Yalom I. (2003). Religia i psychiatria, Paradygmat: Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: