Teorie racjonalności 460-FS2-1TRA
Celem tego kursu jest wszechstronne zaznajomienie studentów z różnorodnymi teoriami racjonalności, takimi jak klasyczne teorie oparte na prawdopodobieństwie Bayesa, teoria racjonalności ograniczonej Simona, teorie heurystyk zaproponowane przez Kahnemana, Tversky'ego i Gigerenzera, oraz teoria racjonalności komunikacyjnej Habermasa. Kurs ma na celu nie tylko przedstawienie tych teorii, ale także zbadanie ich filozoficznych podstaw oraz zastosowań w dziedzinach takich jak psychologia, kognitywistyka i socjologia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2 ma pogłębioną wiedzę o różnych teoriach języka, jego funkcjach i aspektach
KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym
KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim
KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii
KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych
KA7_WK1 ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii
KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych
KA7_UK1 potrafi rozpoznawać różne funkcje, aspekty i poziomy języka oraz korzystać z nich w celach komunikacji ustnej i pisemnej
KA7_UK2 umie posługiwać się różnymi argumentami i strategiami argumentacyjnymi w wypowiedziach ustnych i pisemnych
KA7_UK5 potrafi wykrywać błędy logiczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach i uczestnictwo w dyskusjach, zaliczenie na ocenę
Literatura
1. W. Marciszewski, Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm po przełomach naukowych XX wieku, w. Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, wyd. WAM
2. D. Kahneman i A.H. Simon, Pułapki myślenia
3. B. Pascal, Myśli
4. Thomas S. Kuhn, "Struktura rewolucji naukowych" PWN 1973.
5. R. Dawkins, Samolubny gen, Prószyński i S-ka, 2012
6. Zagadki heurystyk decyzyjnych, G. Gigerenzer, M.Todd, wyd.CeDeWu, 2018
7. Bayesian rationality. The probabilistic approach to human reasoning, M. Oksford, N. Chater, Oxford University Press, 2007
8. J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego
Umysł. Krótkie wprowadzenie, J. Searle, wyd. Rebis
9. John Broome, Does Rationality Give Us Reasons?, "Philosophical Issues," 15, 2005.
10. Amartya Sen, "Równość szans", PWN 2001.,
11. Richard Thaler, "Nudge: Dobra przesłanka" PWN 2012.
12. H. Wang, A Logical Journey. From Godel to Philosophy, MIT Press, 1996.
13. Racjonalność nauki. Problemy, koncepcje, argumenty, Lublin: TN KUL 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: