Metody badań społecznych 1 460-KS1-1MBS2
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Grupa Zajęć_ 5 (społeczno-kognitywistyczna
Język prowadzenia przedmiotu: język polski
Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, kognitywistyka
Rok studiów: rok I, semestr II
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Wymagania wstępne: Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, warsztaty, praca indywidualna i w grupie, prace domowe
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 30
Udział w konsultacjach: 4
Przygotowanie merytoryczne do zajęć: 26
Przygotowanie do zaliczenia: 18
Razem 78 godzin (78/26=3)
Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 godzin, odpowiada 1,31 ECTS
nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 44 godzin, odpowiada 1,69 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. Posiada wiedzę na temat podstawowych metod badawczych w naukach społecznych (KA6_WK4),
W2. Zna strukturę projektu badawczego i ma wiedzę o etapach postępowania badawczego (KA6_WK4),
U1 Potrafi przygotować koncepcję badawczą (KA6_UW2),
K1. Potrafi rozstrzygać dylematy metodologiczne i etyczne związane z przygotowaniem badań społecznych (KA6_KR4, KA6_KR3),
K2 Potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem koncepcji badawczej (KA6_KR2)
K3. Rozumie istotność problemu społecznej odpowiedzialności badaczy (KA6_KO2).
Kryteria oceniania
ocena zadań zleconych podczas zajęć i do wykonania w domu
ocena projektu badawczego wraz z propozycją narzędzia badawczego.
Pisemne kolokwium testowe.
Literatura
Babbie E. Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2003,
Babiński G., Etapy procesu badawczego (w:) Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, wyd. WSSG, Tyczyn 1997, ss. 300-313.
Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych (w:) Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, wyd. WSSG, Tyczyn 1997, ss. 409-421.
Babiński G., Pytania kwestionariuszowe: podstawowe podziały i typologie, (w:) Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, wyd. WSSG, Tyczyn 1997, ss. 390-408,
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, wyd. PWN, Warszawa 2019,
Francuz P., Mackiewicz R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin 2007,
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001
Oppenheim A. M., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, wyd. Zysk i s-ka, Poznań 2004,
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, wyd. Śląsk, Katowice 1999,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: