Warsztaty neurokognitywistyczne 460-KS1-1WNK1
Podstawowym celem przedmiotu jest pokazanie relacji między aktywnością układu nerwowego a zdolnościami poznawczymi ludzi. Mózg składa się z ponad 80 miliardów neuronów połączonych w złożone sieci neuronowe. Podczas realizacji przedmiotu omawiane jest funkcjonowanie neurotypowego oraz neuroróżnorodnego mózgu oraz to jak różnice w funkcjonowaniu przekładają się na subiektywne doświadczenia danej jednostki. Skrajne przypadki pacjentów klinicznych z uszkodzeniami mózgu uwypuklają te różnice.
Wiedza teoretyczna zastosowana jest w praktyce poprzez przeprowadzenie eksperymentu z iluzją gumowej ręki. Dzięki temu studenci obserwują pierwszoosobowo manipulację łączeniem dotykowych oraz wzrokowych informacji.
Omówione są również podstawy narzędzi badających aktywność mózgu z uwzględnieniem różnych rozdzielczości czasowych i przestrzennych. Pozwala to na odniesienie obserwacji zachowania osób badanych w danym eksperymencie z aktywnością ich mózgu.
Finalnie, studenci mają do zaproponowania pomysł własnego eksperymentu z uwzględnieniem pytania badawczego, grup/warunków kontrolnych/badawczych, narzędzi użytych do zweryfikowania pytania badawczego oraz spodziewanej hipotezy badawczej. Zaproponowanie takiej podstawowej propozycji badawczej pokazuje studentom sposób, w jaki w przyszłości myśleć o przeprowadzaniu eksperymentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o podstawowych mechanizmach neurobiologiczne procesów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich aspektach filozoficznych (KA6_WG13)
Student ma wiedzę o filozoficznych aspektach neuronauk (KA6_WG16)
Student potrafi sformułować kognitywistyczny problem badawczy oraz zaproponować jego rozwiązanie w postaci hipotezy naukowej (KA6_UW1)
Student potrafi wykorzystać wiedzę na temat umysłu i procesów poznawczych w rozwiązywaniu praktycznych problemów życia codziennego (KA6_UW6)
Student potrafi w sposób przystępny opisać mechanizmy neurobiologiczne leżące u podstaw procesów poznawczych i komunikacyjnych (KA6_UK4)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia na ocenę:
a) sprawdziany pisemne (lektury, treści dyskutowane na zajęciach),
b) przygotowanie prezentacji lub projektu badawczego,
c) aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa uwzględnia oceny cząstkowe a-b-c.
Literatura
Chris Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat?, Warszawa: Wyd. UW, 2011.
Piotr Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Vizja PRESS&IT, Warszawa 2009
Squire, L. R. (2009). The legacy of patient HM for neuroscience. Neuron, 61(1), 6-9.
Materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: