Społeczeństwo sieciowe 460-KS1-2SOS4
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Grupa zajęć 5 (społeczno-kognitywistyczna)
Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia
Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr Rok II, semestr IV
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne:
ćwiczenia, dyskusja w czasie zajęć, warsztaty
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta
30 godzin, obejmuje:
Udział w ćwiczeniach 15
Przygotowanie do zajęć i zaliczenia 15
Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS (1 ECTS = 30 godzin):
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godzin, odpowiada 0,5 ECTS
o charakterze praktycznym 15 godzin, odpowiada 0,5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• W1. Rozumie różne wymiary funkcjonowania sieci społecznych KA6_WG9, KA6_WG10
• W2. Ma wiedzę o człowieku jako istocie konstytuującej różne układy sieciowe i w nich funkcjonującej KA6_WG11, KA6_WK7
• W3. Ma wiedzę o funkcjonowaniu globalnej sieci internetowej i jej wpływie na zachowania ludzi, KA6_WK7
• U1. Posługując się specyficznym dla dyscypliny aparatem pojęciowym, potrafi wyjaśniać funkcjonowanie sieci społecznych we współczesnym świecie, jak również prognozować przyszłe konfiguracje, KA6_UW2
• K1. Rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy w zakresie funkcjonowania sieci społecznych ze względu na ich dynamikę, KA6_KO1, KA6_KO2, KA6_KR2
• K2. Potrafi pracować w grupie nad problemami funkcjonowania sieci społecznych, KA6_KR2
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność, nieobowiązkowy referat, projekt grupowy, wejściówki z literatury.
Literatura
D. Barney, Społeczeństwo sieci, tłum. M. Fronia, Warszawa 2008.
M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w dobie Internetu, Warszawa 2013,
M. Castells, Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Warszawa 2007/2013..
M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013
N. A. Christakis, J. H. Fowler, W sieci. Jak sieci społeczne kształtują nasze życie, Sopot 2011.
J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006.
M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008.
M. Marody, A. Nowak, D. Batorski (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.
N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004, s. 33-73, rozdz. 2 (Od narzędzi do technokracji), rozdz. 3 (Od technokracji do technopolu)
J. Rifkin, Wiek dostępu, Wrocław 2003,
T. Goban – Klas, Efekt Zandberga jako splot wizerunkowego wpływu starych i nowych mediów, w: M. K. Zwierżdżyński, M. Lakomy, K. Oświecimski, Technopolityka w świetle nowych mediów, Kraków 2015, s. 25-40
M. Juza, Internet w życiu społecznym– nadzieje, obawy, krytyka, w: Studia Socjologiczne, nr 1/2016, s. 199 – 222
G. Osiński, Cyfrowi Niewolnicy. Transhumanizm w praktyce, Warszawa 2023
Paczkowski T., Kamela A. F., Szyl M., Ekonomia współdzielenia (sharing economy) – narodziny nowego systemu ekonomicznego? Przyszłość, szanse i zagrożenia. w: Gruszewska E. (red.), Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców. T.4, Teoria i praktyka, Białystok, 2020, s. 60-73
P. Mazurek, Internet i tożsamość, w: D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006, s. 113-132
N. Carr, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Warszawa 2010, s. 185-244
M. Fisher, W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Kraków, 2023
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: