Przedmiot fakultatywny 2 () 470-HS1-2PFK2-2
1 Zajęcia wstępne. Kulturowa i społeczna rola bibliotek.
2. Książka jako zwój. Biblioteka aleksandryjska.
3. Biblioteki klasztorne w średniowieczu.
4. Skryptoria. Średniowieczne biblioteki uniwersyteckie.
5. Wynalezienie druku. Pojawienie się rynku książki drukowanej.
6. Wielcy kolekcjonerzy książek w XVI wieku.
7. Zmiany bibliotek uniwersyteckich w XVI-XVIII wieku.
8. Reformacja i kontrreformacja. Wielkie zmiany roli bibliotek kościelnych.
9. Rozwój bibliotek publicznych w XVIII wieku. Drogi pozyskiwania książek do bibliotek.
10. Zmiany funkcji bibliotek w wieku XIX. Od bibliotek subskrypcyjnych do wypożyczalni.
11. Biblioteki na przełomie wieków XIX i XX. Czy można czytać w pracy?
12. Biblioteki w pierwszej połowie XX wieku i ich rola na tle zmian społecznych Straty wojenne bibliotek europejskich.
13. Biblioteki w drugiej połowie XX wieku a rozwijające się środki masowego przekazu.
14. Biblioteki XXI wieku. Cyfryzacja i dostęp do wiedzy. Trzecie miejsce. Przestrzeń społeczna i.. dużo więcej.
15. Biblioteki i humanistyka cyfrowa. Zaliczenie przedmiotu.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach – 30 h – 1,25
przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 25
konsultacje indywidualne z prowadzącym – 15 h – 0,5
Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 19.00.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG1- student zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym.
KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej.
KP6_WG5 – student zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości.
KP6_WG6 – student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych.
KP6_WG6 – student ma zaawansowaną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych.
KP6_WK2 – student wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym.
KP6_WK4 – student rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi.
KP6_WK5 – student rozumie zasadnicze mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne.
KP6_WK6 – student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach.
KP6_UW1 – student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego.
KP6_UW2 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych.
KP6_UW3 – student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.
KP6_UW4 – student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami.
KP6_UW8 – student potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory.
KP6_UK5 - student potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dotyczący problematyki historycznej.
KP6_UK6 – student potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki.
KP6_KK1 – student ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KP6_KK3 – student ma umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych.
KP6_KK4 – student jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.
KP6_KO1 – student docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.
KP6_KR3 - student uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja.
Na zakończenie zajęć student przedstawia pracę pisemną odpowiadającą czasowo i tematycznie zagadnieniom poruszanym na zajęciach. Podstawą do wystawienia oceny końcowej jest rozmowa z prowadzącym zajęcia dotycząca problematyki poruszonej w pracy zaliczeniowej.
Literatura
1. A. Pettegree, A. der Weduwen, Biblioteki, krucha historia, Sopot 2022.
2. I. Vallejo, Nieskończoność w papirusie Fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych, Katowice 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: