Podstawy dokumentacji zabytków 470-HS1-3PDZ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – specjalizacyjny
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina historia
Rok studiów/semestr: studia pierwszego stopnia III rok, piąty semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 15 godz.
Metody dydaktyczne: dyskusja moderowana, wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa- KP6_WK3
- orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną.- KP6_WK8
- posiada wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych- KP6_WK9
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego- KP6_UW1
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych- KP6_UW2
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł- KP6_UW3
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami- KP6_UW4
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii- KP6_UW5
- potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą- KP6_UW6
- potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory- KP6_UW8
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne- KP6_UK1
- potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych- KP6_UK3
- potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dotyczący problematyki historycznej- KP6_UK5
- potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki- KP6_UK6
- uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni- KP6_UO1
- samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego- KP6_UU1
- wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.- KP6_KK2
- formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych- KP6_KK3
- jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.- KP6_KK4
- docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.- KP6_KO1
- docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy.- KP6_KO2
- podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców.- KP6_KO3
- ma potrzebę stosowania zasad etycznych- KP6_KR1
- Posiada umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji- KP6_KR2
- uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym- KP6_KR3
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z zaliczenia pisemnego
Skala ocen:
Bardzo dobry 5 (co najmniej 91%)
Dobry plus 4,4 (co najmniej 81%)
Dobry 4 (co najmniej 71%)
Dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)
Dostateczny 3 (co najmniej 51%)
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz.U.2022.840)
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (Dz.U.2021.56)
Instrukcje zamieszczone na stronie internetowej NID (https://nid.pl/dzialalnosc/gromadzenie-dokumentacji-rejestru-i-ewidencji/ewidencja-zabytkow/)
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2023.775)
Prawo ochrony zabytków, red. K. Zeidler, Warszawa-Gdańsk 2014.
K. Czajkowski, Nowoczesne technologie w dokumentacji zabytków. Spójny system zbierania, opracowania i prezentacji danych jako podstawa działań konserwatorskich, Warszawa 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: