Podstawy prawne ochrony zabytków 470-HS1-3PPOZ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – specjalizacyjny
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina historia
Rok studiów/semestr: studia pierwszego stopnia II rok, czwarty semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 15 godz.
Metody dydaktyczne: dyskusja moderowana, wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym- KP6_WG1
- ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziemiach polskich- KP6_WG2
- zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych- KP6_WG6
- ma zaawansowaną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych- KP6_WG10
- rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa- KP6_WK3
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego- KP6_UW1
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych- KP6_UW2
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł- KP6_UW3
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami- KP6_UW4
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii- KP6_UW5
- potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą- KP6_UW6
- potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory- KP6_UW8
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne- KP6_UK1
- potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych- KP6_UK3
- potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dotyczący problematyki historycznej- KP6_UK5
- potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki- KP6_UK5
- uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni- KP6_UO1
- samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego- KP6_UU1
- ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych- KP6_KK1
- wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne- KP6_KK2
- formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych- KP6_KK3
- jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych- KP6_KK4
- docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym- KP6_KO1
- docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy- KP6_KO1
- podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców- KP6_KO1
- ma potrzebę stosowania zasad etycznych- KP6_KR1
- Posiada umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji- KP6_KR2
- uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym- KP6_KR3.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z zaliczenia pisemnego
Skala ocen:
Bardzo dobry 5 (co najmniej 91%)
Dobry plus 4,4 (co najmniej 81%)
Dobry 4 (co najmniej 71%)
Dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)
Dostateczny 3 (co najmniej 51%)
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz.U.2022.840)
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 16 sierpnia 2017 r. w sprawie dotacji celowej na prace konserwatorskie lub restauratorskie przy zabytku wpisanym na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Dz.U.2022.1388)
R. Golat, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Kraków 2004.
K. Zalesińska, Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
Prawo ochrony zabytków, red. K. Zeidler, Warszawa-Gdańsk 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: