Wiedza o dawnej książce 470-HS1-3WDK
1. Zajęcia wstępne. Podstawowe pojęcia. Zakres historii książki;
2. Książka rękopiśmienna i jej funkcje od średniowiecza do czasów nowożytnych;
3. Pojawienie się papieru w Europie:
4. Wynalezienie druku. Najważniejsze ośrodki wytwarzania książki i organizacja jej produkcji do końca XVIII wieku;
5. Forma książki, jej materiał, oprawa i budowa. Prezentacja graficznych rozwiązań w książce dawnej – zajęcia odbywają się w Bibliotece Uniwersyteckiej, ul. K. Ciołkowskiego 1 R (Kampus);
6. Wpływ przemian politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturalnych na rozwój książki w XIX i XX w.;
7. Najsłynniejsze księgozbiory polskie (charakterystyka ich organizacji i funkcji);
8. Biblioteki dawniej i obecnie. Zaliczenie przedmiotu.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 0,5
przygotowanie do zajęć – 15 h –0,5
konsultacje indywidualne z prowadzącym –25 h – 1,0
Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 19.00.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 - zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa
KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne
KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej
KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki
KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja, dyskusja
Na zakończenie zajęć student przedstawia pracę pisemną odpowiadającą czasowo i tematycznie zagadnieniom poruszanym na zajęciach.
Podstawą do wystawienia oceny końcowej jest rozmowa z prowadzącym zajęcia dotycząca problematyki poruszonej w pracy zaliczeniowej.
Literatura
Literatura
Obowiązkowa
1. B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
2. B. Bieńkowska, H. Chamerska, Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce, Wrocław 1992.
3. H Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w., wyd. 5 popr., Warszawa 1987.
4. H Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX w., wyd. 4, Warszawa 1981.
5. K. Głombiowski, H. Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, wyd. 3, Warszawa 1983.
7. B. Kosmanowa, Książka i jej czytelnicy w dawnej Polsce, Warszawa 1981.
8. K. Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów, Warszawa 2015.
Dodatkowa
1. B. Bieńkowska, Staropolski świat książek, Wrocław 1976
2. J. Dunin, Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX w., Łódź 1982.
3. K. Głombiowski, Problemy historii czytelnictwa, Wrocław 1966.
4. K. Maleczyńska, Książki i biblioteki w Polsce w okresie zaborów, Wrocław
5. E. Słodkowska, Problemy księgoznawcze w Polsce XIX wieku, Warszawa 1973
6. P. Buchwald-Pelcowa, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa 1997.
7. R. Cybulski, Książka na świecie, Wrocław 1990.
8. E. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa 2004.
9. J. Gruchała, Iucunda familia, librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002.
10. S. A. Kondek, Papierowa rewolucja. Oficjalny obieg książek Polsce w latach 1948–1955, Warszawa 1999.
11. J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2002.
12. E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984.
13. E. Skorupa, Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim w latach 1871–1914; „O podburzanie do gwałtów...”, Kraków 2004.
14. J. Sowiński, Polskie drukarstwo. Historia drukowania typograficznego i sztuki typograficznej w Polsce w latach 1473–1939, wyd. 2 popr. i rozszerz., Wrocław 1996.
15. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986;
16. U. Eco, O bibliotece, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: