Seminarium magisterskie cz. 2 470-HS2-1SMGR2
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne 2 stopnia
Status przedmiotu – dyplomowy, obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr: rok I, semestr 2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Dobra znajomość historii najnowszej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 30
Metody dydaktyczne
Zadanie projektowe, praca pisemna, dyskusja, analiza źródeł, konsultacje
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 10 godz.
Realizacja zadań projektowych i prac pisemnych: 60 godz.
Razem…………………………………………………....................................100 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz.- 2 pkt ECTS
Łącznie 4 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
KP7_WG1
w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w historii najnowszej Polski
KP7_WG2
metody i problemy badań historii politycznej, społecznej, gospodarczej, kultury, regionu.
KP7_WG3
ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski XX w. tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym
KP7_WG4
w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej XX w. oraz dorobek historiografii w tym zakresie
KP7_WG8
w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych,
KP7_WG10
w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii
KP7_WK1
relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw
KP7_WK2
wpływ podłoża narodowego i kulturowego na różne stanowiska reprezentowane w naukach historycznych
KP7_WK4
dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów
Absolwent potrafi:
KP7_UW1
Samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW2
formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi
KP7_UW3
analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę
KP7_UW4
analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp
KP7_UW5
korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań
KP7_UW6
przygotować w języku ojczystym pracę magisterską z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego
KP7_UK1
prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych
KP7_UK2
komunikować się w języku ojczystym oraz wybranym języku obcym nowożytnym na poziomie B2+ z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych
KP7_UO2
współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KP7_UU1
planować oraz uczyć się przez całe życie, doskonaląc kwalifikacje własne oraz innych
Absolwent jest gotów do:
KP7_KK1
krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii
KP7_KK2
zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
KP7_KK3
zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów
KP7_KO1
aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców
KP7_KO2
promowania tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego Polski, swojego regionu i Europy
KP7_KO3
aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w różnych środowiskach
KP7_KR1
dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą historyką
KP7_KR2
ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych
KP7_KR3
poszanowania odmiennych od własnych teorii i poglądów oraz prowadzenia polemiki z nimi w sposób etyczny i kulturalny
KP7_KR4
do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne
KP7_KR5
wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech
Kryteria oceniania
- zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach i realizacji zadań związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej
Literatura
Lektura podstawowa:
Zasady przygotowywania pracy magisterskiej na kierunku HISTORIA Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytet w Białymstoku
M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik, Warszawa 2009.
A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.
J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997.
W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2022 (lub wcześnejsze)
Literatura uzupełniająca:
B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000.
E. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.
I. Ihnatowicz, A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003.
J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994.
M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Warszawa 2016.
Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: