Wprowadzenie do historii społecznej 470-HS2-1WHS
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Status przedmiotu - specjalizacyjny
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, historia
Rok studiów II, semestr zimowy
Wymagania wstępne - znajomość metodologii historii (z zakresu przedmiotów: vademecum studiów historycznych oraz historia historiografii z elementami metodologii)
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 30 godz. konwersatorium
Metody dydaktyczne – analiza tekstu, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca pisemna
Punkty ECTS - 4
Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.,
- o charakterze praktycznym: 50 godz.
Ze względu na możliwość
zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
• w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych KP7_WG1
• metody i problemy badań historii społecznej KP7_WG2
• pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym KP7_WG3
• powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych społecznych, definiując miejsce historii KP7_WG5
• w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych KP7_WG8
• w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii KP7_WK1
• relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw KP7_WG10
• wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne KP7_WK3
Absolwent potrafi:
• samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW1
• analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i społecznych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp. KP7_UW4
• prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych KP7_UK1
1. współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role KP7_UO2
Absolwent jest gotów do:
• okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych KP7_KK2
• zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów KP7_KK3
• do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne KP7_KR4
Kryteria oceniania
oceniane uczestnictwo w dyskusji na zajęciach i przygotowanie pracy pisemnej
Literatura
PODSTAWOWA:
J. Żarnowski, Historia społeczna. Metodologia - ewolucja - perspektywy [Metamorfozy społeczne 3], Warszawa 2011.
Tenże, Historia społeczna w XXI wieku, [w:] Metamorfozy społeczne 2. Badania nad dziejami społecznymi XIX i XX wieku, Warszawa 2007, s. 9-37.
E. Domańska, Historie niekonwencjonalne: refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.
H. Słabek, O społecznej historii Polski 1945-1989, Warszawa 2009.
I. Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie X-XX wiek, wyd. IV rozszerzone, Warszawa 1999.
UZUPEŁNIAJĄCA:
M. Bogucka, Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2006.
R. Czepulis-Rastenis, "Klassa umysłowa". Inteligencja Królestwa Polskiego 1831-1862,Warszawa 1973.
K. Dąbek, PZPR retrospektywny portret własny, Warszawa 2006.
C. Ginzburg, Ser i robaki, tłum. R. Kłos, Warszawa 1989.
Y. Harari, Sapiens: od zwierząt do bogów, Warszawa 2017
J. Jedlicki, Klejnot i bariery społeczne, Warszawa 1968
M. Kurkowska-Budzan, E. Szpak, A. Drobik, M. Jarząbek, M. Stasiak, Historia mówiona – elementarz, Warszawa 2008 .
A. Leszczyński, Ludowa historia Polski, Historia wyzysku i oporu. Mitologia panowania, Warszawa 2020.
M. Mazurek, Społeczeństwo kolejki. O doświadczeniach niedoboru 1945-1989, Warszawa 2010.
Młode Pokolenie Wsi Polski Ludowej, t. 1: Awans pokolenia, red. J. Chałasiński, Warszawa 1964,
E. Szpak, Mentalność ludności wiejskiej w PRL. Studium zmian. Warszawa 2013.
A. Zawistowski, Kombinat. Dzieje Zambrowskich Zakładów Przemysłu Bawełnianego – wielkiej inwestycji planu sześcioletniego, Warszawa 2010.
H. Zinn, Ludowa historia Stanów Zjednoczonych. Od roku 1492 do dziś, Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: