Zajęcia terenowe kierunkowe (Podlaskie) 470-HS2-1ZTP
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki
FORMA STUDIÓW: stacjonarne
RODZAJ PRZEDMIOTU: przedmioty obowiązkowe
DZIEDZINA: nauki humanistyczne
DYSCYPLINA: historia
ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr II
WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych
LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: 15 h
METODY DYDAKTYCZNE: zajęcia terenowe, udział w quizach on-line,
FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: referat, aktywność na zajęciach, quiz on-line
PUNKTY ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 h
- przygotowanie do ćwiczeń: 25 h
- udział w konsultacjach: 10 h (prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta, konsultacja tematów referatów)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 25 h (ECTS: 1)
- o charakterze praktycznym: 25 h (ECTS: 1)
W cyklu 2023:
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki Wskaźniki ilościowe: |
W cyklu 2024:
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki Wskaźniki ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1 – student rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii Podlasia
KP7_WG2 – student zna i rozumie metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia sztuki, kultury, regionu
KP7_WG3 – student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym
KP7_WG9 – student zna zakres zróżnicowania narodowego, religijnego i etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym
KP7_WK1 – student zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw
KP7_WK3 – student zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne
KP7_UW1 – student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW4 – student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych
KP7_UK1 – student potrafi prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych
KP7_UO1 – student potrafi kierować pracą zespołu lub wykonywać zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu, w tym również reprezentującymi różne dyscypliny wiedzy oraz różne kręgi kulturowe
KP7_UO2 – student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KP7_KO2 – student jest gotów do promowania tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego Podlasia
KP7_KR2 – student jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa na jeden z zadanych tematów. Przedstawienie tej pracy w terenie z możliwością zadawania pytań. Udział w quizach on-line dotyczących odwiedzanych miejsc.
Ocena odbędzie się na podstawie wygłoszonego referatu w terenie. Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność w czasie objazdu oraz punktacja zdobyta w quizach.
Osoby, które z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w zajęciach terenowych otrzymają ocenę na podstawie przesłanego referatu. Referat powinien być przesłany maksymalnie ostatniego dnia zajęć terenowych.
Literatura
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 12, Województwo białostockie, z. 1: Siemiatycze, Drohiczyn i okolice red. i oprac. aut. Maria Kałamajska-Saeed wstępną inwentaryzację przeprow. Izabella Galicka i Hanna Sygietyńska, Warszawa 1996.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 12, Województwo podlaskie (białostockie), z. 4: Powiat bielski, red. M. Zgliński, oprac. Z. Michalczyk, D. Piramidowicz, K. Uchowicz, M. Zgliński, Warszawa 2019, część 1 (teksty), część 2 (ilustracje)
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 9, Województwo łomżyńskie, z. 2: Ciechanowiec, Zambrów, Wysokie Mazowieckie i okolice / oprac. aut. Maria Kałamajska-Saeed, Warszawa 1986.
Historia województwa podlaskiego, red. A. Dobroński, Białystok 2010.
Maroszek J., Dzieje województwa podlaskiego do 1795 roku, Białystok 2013
Atlas historyczny Polski. Województwo podlaskie w drugiej połowie XVI wieku, cz. 1, Mapy, plany, cz. 2, Komentarz, indeksy, Warszawa 2021.
Drohiczyn. Dzieje miasta na tle dziejów regionu: do 1950 r., red. A. Dobroński, A. Izydorczyk, Białystok 1980.
Kazimierski J., Miasta i miasteczka na Podlasiu (1808–1914). Zabudowa – Ludność – Gospodarka, Warszawa 1994.
Leszczyński A., Żydzi ziemi bielskiej od połowy XVII wieku do 1795 r. Studium osadnicze, prawne, ekonomiczne, Wrocław 1980.
Zabytki architektury i budownictwa w Polsce, t. 3, Województwo białostockie, Warszawa 1992.
Uwagi
W cyklu 2023:
Osoby, które z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w zajęciach terenowych otrzymają ocenę na podstawie przesłanego referatu. Referat powinien być przesłany maksymalnie ostatniego dnia zajęć terenowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: