Nauki społeczne w warsztacie naukowym historyka 470-HS2-2NSWH
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Status przedmiotu – przedmiot podstawowy, obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, historia
Rok studiów II, semestr zimowy
Wymagania wstępne - znajomość metodologii historii (z zakresu przedmiotów: vademecum studiów historycznych oraz historia historiografii z elementami metodologii)
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 30 godz. wykładu
Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, analiza tekstu, dyskusja
Punkty ECTS - 4
Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz. (uczestnictwo w zajęciach 30 godz., przygotowanie do egzaminu 70 godz.)
Wskaźniki ilościowe
- nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz., 2 pkt. ECTS-
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
KP7_WG1
w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w historii społecznej i gospodarczej.
KP7_WG2
metody badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, zapożyczone z nauk społecznych
KP7_WG5
powiązania interdyscyplinarne historii z naukami społecznymi definiując miejsce historii
KP7_WG9
zakres zróżnicowania narodowego, religijnego i etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym
KP7_WG10
w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii
KP7_WK1
relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw
KP7_WK3
wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne
Absolwent potrafi:
KP7_UW1
samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW4
analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.
KP7_UK1
prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów nauk społecznych
KP7_UO2
współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Absolwent jest gotów do:
KP7_KK1
krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii
KP7_KK3
zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów
KP7_KO1
aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców
KP7_KR2
ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych
KP7_KR3
poszanowania odmiennych od własnych teorii i poglądów oraz prowadzenia polemiki z nimi w sposób etyczny i kulturalny
KP7_KR4
do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne
KP7_KR5
wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech
Kryteria oceniania
Egzamin ustrny.
Literatura
PODSTAWOWA:
Babbie E., Podstawy nauk społecznych, Warszawa 2008.
Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000.
Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001.
Nowak S, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2006.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 1989.
Ariès P., Historia dzieciństwa, Warszawa 2010.
Babbie E., Podstawy nauk społecznych, Warszawa 2008.
Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000.
Churchland P.S., Moralność mózgu: co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013.
Delumeau J., Cywilizacja odrodzenia, Warszawa 1993.
Dymkowski M., Szkice psychologa o historii, Kraków 2020.
Geografia ekonomiczna pod red. K. Kucińskiego, Kraków 2009, rozdz.: System osadniczy.
Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012.
Grzebyk P., Mord katyński – problematyczna kwalifikacja (w związku z artykułem Karola Karskiego), „Sprawy Międzynarodowe” 2011 nr 2, s. 83-102.
Huizinga J., Homo ludens: zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1998.
Huntington S.P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997.
Karski K., Mord katyński jako zbrodnia ludobójstwa w świetle prawa międzynarodowego, „Sprawy Międzynarodowe” 2011 nr 2, s. 51-82;
Kornas K., Neuroteogonia, Znak, 2018, nr 760
Kosiński K., Historia pijaństwa w czasach PRL: polityka, obyczaje, szara strefa, patologie, Warszawa 2008.
Kot S., Historia wychowania, t. I, Warszawa 1996.
Kula M., Kartki z socjologii historycznej, Warszawa 2014, rozdz.: Próba socjologiczno-historycznej analizy przesłanek kształtu miast.
Mażewski L., Problem legalności stanu wojennego z 12-13 grudnia 1981 r. Studium z historii prawa polskiego, Warszawa 2012.
Pawelec T., Dzieje i nieświadomość. Założenia teoretyczne i praktyka badawcza psychohistorii, Katowice 2004.
Piketty T., Kapitał w XXI wieku, Warszawa 2015.
Podstawy psychologii politycznej, pod red. K. Skarżyńskiej, Poznań 2002.
Spór o Polskę 1989-99. Wybór tekstów prasowych, red. P. Śpiewak, Warszawa 2000.
Świda-Ziemba H., Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Warszawa 2010. Fragmenty:
Świda-Ziemba H., Urwany lot. Pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945-1948, Kraków 2003.
Totalitaryzm. Wybrane problemy teorii i praktyki, pod red. T. Wallasa, Poznań 2003.
Vetulani J, M. Mazurek, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa 2015.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 marca 2011 r. (o niezgodności dekretu o stanie wojennym z konstytucją) Dz.U. 2011 nr 64 poz. 342.
Zalewski G., Psychologiczna analiza obłędu, Białystok 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: