Pionierki. Biografie kobiet 470-HS2-2PBK
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – specjalizacyjny
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina historia
Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia I rok, pierwszy semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium - 15 godz.
Metody dydaktyczne: dyskusja moderowana, wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta- udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu- 12,5, udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2,5 godz. Razem 30 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony – 12,5 h tj. 0,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 12,5 godz., co odpowiada 0,5 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne.
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Słownik Biograficzny kobiet kultur. Białystok i województwo podlaskie, cz. I, red. M. Dajnowicz, M. Siedlecki, W. Wróbel, Białystok 2017.
Słownik Biograficzny kobiet kultur. Białystok i województwo podlaskie, cz. II, red. M. Dajnowicz, M. Bauchrowicz-Tocka, W. Wróbel, Białystok 2018.
K. Wasilewska, Cyfrodziewczyny. Pionierki polskiej informatyki, Warszawa 2020. (fragmenty)
Z. Daszyńska-Golińska, Dr. Zofja Daszyńska-Golińska: pionierka wiedzy gospodarczo-społecznej w Polsce: notatki autobiograficzne, Kraków 1932.
S. Quinn, Życie Marii Curie, 1997, przeł. Anna Soszyńska.
K. Sikorska, Pierwsze kobiety na Uniwersytecie Jagiellońskim, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis Studia Politologica” 2007, nr III, s. 248-268.
R. Kociowa, Irena Kosmowska, Warszawa 1960.
K. Garlicka, Kazimiera Bujwidowa (1867-1932), „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 1992, nr 35, s. 87-113.
C. Walewska, W walce o równe prawa: nasze bojownice, Warszawa 1930. (wybrane biogramy).
D. Jotkiewicz, Kobiety w naukach medycznych wczoraj i dziś, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/38/2011, s. 35- 47.
M. Stypułkowska, Trudna droga kobiet do wykonywania zawodów prawniczych, „Palestra” 199438/9-10(441-442), s. 139-149.
Literatura uzupełniająca:
Aneta Bołdyrew, Zofia Daszyńska-Golińska (1866–1934) i jej badania nad młodzieżą̨ ubogą i zaniedbaną, „Nauczyciele zasłużeni – niedocenieni – zapamiętani”, red. Władysława Szulakiewicz, Toruń 2018, s. 31-47.
A. Hennel, Problemy z Nagrodami Nobla dla Marii Skłodowskiej-Curie, „Ruchy kobiece na ziemiach polskich w XIX i XX wieku: stan badań i perspektywy”, red. M. Dajnowicz, A. Miodowski, Białystok 2020, s. 475-484.
Claire L. Evans, Przekład: Magdalena Rabsztyn-Anioł, Pionierki internetu, Kraków 2020.
Barbara Kalinowska-Witek, Wkład Elizy Orzeszkowej w propagowanie kwestii kobiecej oraz kształtowanie dążeń edukacyjnych młodych polek w II połowie XIX wieku, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, T. XXXV, Z. 4, s. 49- 63.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: