Przedmiot fakultatywny 2 ( Klęski elementarne i epidemie w Europie XIV-XX w) 470-HS2-2PFK-2
Wymagania wstępne: przygotowanie warsztatowe do pracy z przekazami historycznymi; znajomość podstawowych metod historycznych.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
konwersatoria – 30 godz.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta: 72 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
udział w konwersatoriach: 15 x 2 godz.= 30 godz.
przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 14 x 2 godz. = 28 godz.
udział w konsultacjach, związanych z realizacją projektu: 2 x 1 godz.= 2 godz.
realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz.= 8 godz.
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz.
Razem: 30+28+2+8+4= 72 godz. (72:25=2,8)
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+2 przygot.+ 2 konsult.+2 zalicz.= 36 godz. (36:25= 1,44), 2,88 pkt. ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 2 konsult.+8 projekt.= 10 godz. (10:25= 0,4), 0,5 pkt. ECTS
W cyklu 2023:
Wymagania wstępne: przygotowanie warsztatowe do pracy z przekazami historycznymi; znajomość podstawowych metod historycznych. Wskaźniki ilościowe |
W cyklu 2024:
Wymagania wstępne: przygotowanie warsztatowe do pracy z przekazami historycznymi; znajomość podstawowych metod historycznych. Wskaźniki ilościowe |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
KP7_WG1–student zna i rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w w obszarze dziejów epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych;
KP7_WG2 – student zna i rozumie metody i problemy badań nad epidemiami, klęskami elementarnymi i żywiołowymi;
KP7_WG3 – student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym;
KP7_WG4 – student w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie przynajmniej jednej epoki historycznej związanej ze specjalizacją badawczą oraz dorobek historiografii w tym zakresie;
KP7_WG6 – student zna i stosuje w praktyce metody i sposoby analizy i interpretacji źródeł historycznych charakterystycznych dla epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych;
KP7_WG8 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych;
KP7_WK3 – student zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne.
Umiejętności
KP7_UW1 – student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji w zakresie epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych;
KP7_UW2 – student potrafi formułować tematy badawcze z dziedziny epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych oraz stosować metody i techniki badań epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych;
KP7_UW3 – student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań źródła charakterystyczne dla epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych;
KP7_UW6 – student potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy (w tym pracę dyplomową) z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego;
KP7_UK3 – student potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy (m.in. na egzaminie magisterskim);
KP7_UO2 – student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
KP7_UU1 – student potrafi planować oraz uczyć się przez całe życie, doskonaląc kwalifikacje własne oraz innych.
Kompetencje społeczne
KP7_KK1 – student jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach w badaniach epidemii, klęsk elementarnych i żywiołowych w przeszłości;
KP7_KR3 – student jest gotów do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów;
KP7_KO1 – student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców;
KP7_KO2 – student jest gotów do promowania tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego Polski, swojego regionu i Europy;
KP7_KR5 – student jest gotów do wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Bieżąca ocena aktywności studenta w dyskusjach podczas zajęć, pracy nad przekazami historycznymi oraz zaliczenia w formie egzaminu pisemnego.
Kryteria oceniania
1. Aktywność studenta podczas zajęć (wymiana myśli na temat wiedzy zaczerpniętej z literatury i analiza tekstów źródłowych).
2. Uczęszczanie studenta na ćwiczenia (dopuszczalne dwie nieobecności).
3. Zaliczenie przedmiotu przez studenta, w formie egzaminu pisemnego.
Literatura
Podstawowa
1. A. Karpiński, W walce z niewidzialnym wrogiem. Epidemie chorób zakaźnych w Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku i ich następstwa demograficzne, społeczno-ekonomiczne i polityczne, Warszawa 2000.
2. A. Karpiński, Pożary w miastach Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wieku i ich następstwa ekonomiczne, społeczne i kulturowe. Katalog, Warszawa 2020.
3. A. J. Bollet, Plagues and Poxes: The Impact of Human History on Epidemic Disease, Nowy Jork 2004.
4. M. Cetwiński, „Fuit maxima pestilencia quasi in omnibus terris": klęski elementarne w kronikach i rocznikach polskiego średniowiecza, w: Od powietrza głodu ognia i wojny ... Klęski elementarne na przestrzeni wieków, red. T. Głowiński, E. Kościk, Wrocław 2013, s. 11-28.
5. A. Syroka, Zdrowie, choroba, profilaktyka i terapia w kalendarzach śląskich z XVII i XVIII wieku, Wrocław 2020.
Uzupełniająca
1. P. Guzowski, Did the Black Death Reach the Kingdom of Poland in the Mid-Fourteenth Century?, The Journal of Interdisciplinary History 53, 2021, nr 2, s. 193-222.
2. W. Kula, Zależność człowieka od przyrody, w: Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983, s. 620-673.
3. J. M. Marszalska, Zapiski kronikarskie dotyczące szkód i klęsk elementarnych w źródłach archiwalnych klasztoru szczyrzyckiego w XVII i XVIII wieku, Saeculum Christianum 21, 2014, s. 131-140.
4. J. Motylewicz, Straty i zniszczenia wojenne oraz klęski elementarne w miastach ziemi przemyskiej i sanockiej w pierwszej połowie XVIII wieku, Studia Przemyskie 1, 1993, s. 71-84.
W cyklu 2023:
1. Zajęcia wprowadzające. Opis przedmiotu, kryteria zaliczeniowe. 2. Śmierć nieodłącznym elementem życia. Symbolika kataklizmów w kulturze i sztuce. 3. Czarna śmierć w Polsce i Europie 4. Londyn w obliczu zarazy i pożaru 1665-1666 r. 5-6. Epidemie oraz klęski elementarne w źródłach narracyjnych, skarbowych i demograficznych. Metody badań i wiarygodność przekazów. 7. Epidemie i klęski elementarne w badaniach środowiskowych 8. Zaraza w Imperium Habsburgów w 1679 r. Powstanie wotum morowych.
9. Śląsk w obliczu klęsk i zaraz XVII- XVIII w. Ostatnia fala dżumy z 1708-1712 r. 10. Pożary w Rzeczpospolitej Obojga Narodów 11. Wpływ działań wojennych na zaludnienie i gospodarkę 12. Medycyna wobec chorób zakaźnych 13. Epidemia cholery i inne choroby zakaźne w XIX wieku 14. Pandemia grypy hiszpanki 15. Egzamin pisemny |
W cyklu 2024:
1. Zajęcia wprowadzające. Opis przedmiotu, kryteria zaliczeniowe. 2. Śmierć nieodłącznym elementem życia. Symbolika kataklizmów w kulturze i sztuce. 3. Czarna śmierć w Polsce i Europie 4. Londyn w obliczu zarazy i pożaru 1665-1666 r. 5-6. Epidemie oraz klęski elementarne w źródłach narracyjnych, skarbowych i demograficznych. Metody badań i wiarygodność przekazów. 7. Epidemie i klęski elementarne w badaniach środowiskowych 8. Zaraza w Imperium Habsburgów w 1679 r. Powstanie wotum morowych.
9. Śląsk w obliczu klęsk i zaraz XVII- XVIII w. Ostatnia fala dżumy z 1708-1712 r. 10. Pożary w Rzeczpospolitej Obojga Narodów 11. Wpływ działań wojennych na zaludnienie i gospodarkę 12. Medycyna wobec chorób zakaźnych 13. Epidemia cholery i inne choroby zakaźne w XIX wieku 14. Pandemia grypy hiszpanki 15. Egzamin pisemny |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: