System oświaty i prawo oświatowe 470-HS2-2SOPO
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne
Rok studiów - 2 rok 2 stopnia
Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 10 ćwiczeń
Metody dydaktyczne - ćwiczenia z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 1 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 10 godzin, udział w konsultacjach: 5 godzin,
przygotowanie do zajęć: 5 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 5 godzin
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h i 0,7 punkta ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godzin i 0,3 punkta ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
KP7_WK3
podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych (sposób weryfikacji: zaliczenie w formie pisemnej);
KP7_WK4 prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: zaliczenie w formie pisemnej);
Absolwent umie
KP7_UU4
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć)
Absolwent jest gotów do:
KP7_KK4 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (sposób weryfikacji: praca zespołowa podczas zajęć)
KP7_KO5 projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć);
KP7_KR7 kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (sposób weryfikacji: przygotowanie do zajęć)
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń - w formie pisemnej;
w przypadku edukacji zdalnej - test na platformie edukacyjnej
Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie 2 nieobecności podczas ćwiczeń.
Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.
Literatura
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2011.
Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, przekład J. Michalak, Gdańsk 2008
Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami
w środowisku lokalnym, w: Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektyw, Kraków 2012
Polityka oświatowa, M. Korolewska, J. Osiecka-Chojnacka (red.), Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, IMPULS, Kraków 2010.
Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007.
Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.
Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej
przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Strona internetowa MEN www.men.gov.pl
Aktualne akty prawne:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
• Rozporządzenie dotyczące uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
• Rozporządzenie dotyczące nadzoru pedagogicznego
• Rozporządzenie dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: