Socjologia dewiacji (fakultet) 480-SS1-3SDE1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - fakultet
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia
Rok studiów/semestr: III rok I°
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, psychologii
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Metody dydaktyczne: wykłady, dyskusja, film, prezentacja, konsultacje, praca w grupach, praca w parach, pisanie eseju
Punkty ETCS: 4 punktów
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w zajęciach – 30 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 14 godzin
suma: 44 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do egzaminu/ pisania eseju– 30 godzin
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin
Suma: 60 godzin
Łącznie: 104 godzin
Wskaźniki ilościowe:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 44 godzin - 1,7 punkty ETCS
- o charakterze praktycznym: 60 godzin - 2,3 punkty ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WG1 - student/ka zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię
Umiejętności:
KP6_UW8 - student/ka potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania
Kompetencje społeczne
KP6_KO1 - student/ka jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych
KP6_KO2- student/ka jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim
Sposób weryfikacji wszystkich efektów: dyskusja, praca w grupach, prace pisemne
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć jest na ocenę.
Pozytywne zaliczenie przedmiotu składa się z:
- końcowego eseju pisanego w trakcie zajęć
- obecności - można być 2 razy nieobecnym bez usprawiedliwienia, wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach w toku problemowej dyskusji,
- aktywność .
Dopuszcza się przeprowadzenie wejściówek.
Ocenę pozytywną uzyskuje się po zdobyciu min. 51% wymaganych punktów.
Jeżeli student/ka będzie nieobecny/a na więcej niż 50% zajęć, bez usprawiedliwienia (lekarskiego, od dziekana) nie może podejść do zaliczenia/egzaminu, co wiąże się z powtórzeniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim.
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu.
Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Studenci z takimi potrzebami są zobowiązani do swoich potrzebach najpóźniej do dwóch tygodniu od momentu rozpoczęcia zajęć. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania.
Stosowanie AI należy konsultować z wykładowcą.
Przypadki plagiatu będą zgłaszane do komisji dyscyplinarnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Becker H., Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009.
Czerwińska – Jakimiuk E., Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, Kraków 2011.
Durkheim E., Samobójstwo, Warszawa 2006.
Czykwin, E. (2021). Casus Andersa Breivika. Analiza wyselekcjonowanych wymiarów. Resocjalizacja Polska, 22(1), 359-375.
Czykwin (2019) Anders Breivik Między dumą a wstydem.
Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013.
Jędrzejko M. (red.), Patologie społeczne, Pułtusk 2006.
Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.
Perzanowski A., Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa 2009.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
Rowiński G., Socjologiczno-psychologiczna analiza grup wyznaniowych i subkultur w Polsce, Warszawa 2006.
Siemaszko A., Granice tolerancji, Warszawa 1993.
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków 2005.
Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji, Toruń 2009.
M. Foucault, Nadzorować i karać, 1976
E. Goffman, Instytucje Totalne, Gdańsk 2011
E. Goffman. Piętno: rozważania o zranionej tożsamości. GWP
Literatura uzupełniająca:
Czabański A., Samobójstwa altruistyczne. Formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, Kraków 2009.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010.
Hołyst B., Suicydologia, Warszawa 2012.
Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2011.
Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne: geneza, postacie, resocjalizacja oraz zabezpieczenia przed powrotnością, Warszawa 2009.
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Becker H., Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023:
Jeżeli student/ka będzie nieobecny/a na więcej niż 50% zajęć, bez usprawiedliwienia (lekarskiego, od dziekana) nie może podejść do zaliczenia/egzaminu, co wiąże się z powtórzeniem przedmiotu w kolejnym roku akademickim. Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Studenci z takimi potrzebami są zobowiązani do swoich potrzebach najpóźniej do dwóch tygodniu od momentu rozpoczęcia zajęć. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania. Stosowanie AI należy konsultować z wykładowcą. Przypadki plagiatu będą zgłaszane do komisji dyscyplinarnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: