Wprowadzenie do modelowania w AnyLogic 480-SS1-3WAL1
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł_18/19 Fakultatywny Praktyczny
Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia
Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr Rok II, semestr III
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium
Metody dydaktyczne:
laboratorium, warsztaty, praca indywidualna i w grupie, prace domowe
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
78 godzin, obejmuje:
Udział w zajęciach 30
Udział w konsultacjach: 7
Przygotowanie do zajęć 20
Prace domowe – zadania praktyczne: 21
Wskaźniki ilościowe (liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS)
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godzin, odpowiada 1,4 ECTS
nakład pracy studenta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 41 godzin, odpowiada 1,6 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. Zna podstawowe zasady budowy kwestionariusza, rodzaje pytań i metody skalowania. KP6_WG1,
U1. Potrafi skonstruować kwestionariusz ankiety online dostosowany do wybranej problematyki badawczej i społecznej. KP6_UW8,
K1. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad zagadnieniami związanymi z projektowaniem badań online. KP6_KO2,
K2. Rozumie potrzebę rozwijania swoich umiejętności społecznych dla sprawnej pracy w zespole badawczym. KP6_KO1,
Kryteria oceniania
1. Obecność: zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo do 1 nieobecności. Kolejne nieobecności powinny zostać odpracowane w terminie do dwóch tygodni od powstania nieobecności na dyżurze. Studenci są zobowiązani samodzielnie dopilnować odpracowania nieobecności.
2. Prace domowe: łącznie studenci wykonają 2 prace domowe. Za pracę domową można otrzymać max. 3 punkty. Łącznie: 6 punktów.
3. Prace własne/grupowe: na 3 zajęciach studenci będą wykonywać prace indywidualne lub grupowe. Prace będą wykonywane podczas zajęć. Każda praca będzie oceniana na maksimum 2 punktów, łącznie:6 punktów.W przypadku nieobecności na zajęciach pracę podczas zajęć można odpracować na 3 kolejnych dyżurach od nieobecności.
Ocena będzie opierała się na systemie punktowym
0-5p=2
6-7p=3
8p=3+
9p=4
10p=4+
11-12p=5
Literatura
- https://cloud.anylogic.com/models
- Axelrod R., L. Tesfatsion, On-Line Guide for Newcomers to Agent-Based Modeling in the Social Sciences; Wilensky, U. (1999), NetLogo;
- Puga-Gonzalez, I., Shults, F.L., Gore, R., Talmont-Kaminski, K. (2023). An Agent-Based Model of Prosocial Equilibrium: The Role of Religiously Motivated Behaviour in the Formation and Maintenance of Large-Scale Societies. In: Squazzoni, F. (eds) Advances in Social Simulation. ESSA 2022. Springer Proceedings in Complexity. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-34920-1_6
- Rybnik, M., Puga-Gonzalez, I., Shults, F.L., Dabrowska-Prokopowska, E., Talmont-Kaminski, K. (2023). An Agent-Based Model of the Role of Epistemic Vigilance in Human Cooperation. In: Squazzoni, F. (eds) Advances in Social Simulation. ESSA 2022. Springer Proceedings in Complexity. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-34920-1_7
-San Miguel M (2023) Frontiers in Complex Systems. Front. Complex Syst. 1:1080801. doi: 10.3389/fcpxs.2022.1080801
- BONABEAU, E. (2002): Agent-based modeling: Methods and techniques for simulating human systems, Proceedings of the National Academy of Sciences, 99 (suppl. 3): 7280-7287. https://doi.org/10.1073/pnas.082080899
- Salgado, M., Gilbert, N. (2013). Agent Based Modelling. In: Teo, T. (eds) Handbook of Quantitative Methods for Educational Research. SensePublishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-404-8_12
- Cenani, Ş. (2021). Emergence and complexity in agent-based modeling: Review of state-of-the-art research . Journal of Computational Design , 2 (2) , 1-24 . DOI: 10.53710/jcode.983476
- Borshchev, A. (2014). Multi-method modelling: AnyLogic. In Discrete-Event Simulation and System Dynamics for Management Decision Making (eds S. Brailsford, L. Churilov and B. Dangerfield). https://doi.org/10.1002/9781118762745.ch12
- Bays, C. (2010). Introduction to Cellular Automata and Conway’s Game of Life. In: Adamatzky, A. (eds) Game of Life Cellular Automata. Springer, London. https://doi.org/10.1007/978-1-84996-217-9_1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: