Media i społeczeństwo 480-SS2-2MIS2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy:
specjalizacja: Komunikacja i media
przedmiot: Media i społeczeństwo
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki społeczne, socjologia
studia II stopnia
Rok studiów II semestr III
Liczba godzin zajęć dydaktycznych
30 godz. – ćwiczenia
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu
Metody dydaktyczne: praca indywidualna i grupowa, praca z tekstem, dyskusja, prezentacja.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę (obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, wejściówki, praca projektowa)
Punkty ECTS 4
Bilans nakładu pracy studenta godz., w tym:
47 godz. – zajęcia z udziałem nauczyciela:
(w tym 30 godz. – udział studenta w ćwiczeniach , 17 godz. – bezpośredniego kontaktu, udział studenta w konsultacjach i w zaliczeniu)
53 godz. – praca własna studenta (w tym 24 godz. – przygotowanie Studenta do ćwiczeń (w oparciu o literaturę) , 22 godz przygotowanie projektu i 7 godz. – przygotowanie studenta do kolokwium (zaliczenia ćwiczeń)
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
a) wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 47 punktów ECTS: 1,9
b) nie wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 53 punkty ECTS: 2,1
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1, Student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne, potrafi je stosować w kontekście mediów i komunikacji
KP7_WG6, Student posiada pogłębioną wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym
KP7_UW2, Student potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy, w tym z analizy
KP7_UW8, Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych, w tym przypadku tekstów z zakresu medioznawstwa
KP7_KO1, Student ma pogłębioną świadomość znaczenia wiedzy socjologicznej w rozwiązywaniu problemów społecznych, jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się:
aktywność na zajęciach - 6 punktów
praca projektowa - 8 punktów
znajomość literatury - 6 punktów
Na podstawie zebranych punktów wystawiana jest ocena wg następującej skali:
Metody: praca indywidualna i grupowa, praca z tekstem, dyskusja, wykorzystanie technik multimedialnych
0-10,5 ndst
10,6 -12,5 dst
12,6 - 13,9 dst+
14 - 17,3 db
17,4- 17,9 db+
18- 20 bdb
Możliwe są dwie nieobecności na zajęciach. Ew. kolejną nieobecność należy zaliczyć wykazując się znajomością literatury omawianą podczas opuszczonych zajęć.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Adamowski, J.W. (2017) O przeobrażeniach mediów publicznych w Polsce zdań kilka, w Adamski, A., Gawroński, S. Szewczyk, M (red), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, Warszawa: ASPRA-JR, s. 283-293
Chlebowski, M. (2022). Obraz wojny. O etycznych wyzwaniach dziennikarza telewizyjnego w czasie konfliktów zbrojnych. Media i Społeczeństwo 2(17): 72–81.
Chmielewski, P. (2023). Komunikacja w radiu finansowanym przez społeczność. Przypadek internetowej stacji Radio 357. Studia Medioznawcze, 24(2): 153–164. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2023.2.735
Dobek-Ostrowska,B. (2017) Pofesjonalizm i kultura zawodowa polskich dziennikarzy w Adamski, A,. Gawroński, S. Szewczyk, M (red) (2017), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, Warszawa: ASPRA-JR. str. 413-424
Dobek-Ostrowska,B., Fras, J. Ociepka, B. (1999), Teoria i praktyka propagandy, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Domański, H., Przybysz, D. Wyrzykowska, K. M., Zawadzka, K. (2023). Seriale telewizyjne a dystanse klasowe w Polsce, Studia Socjologiczne, 1: 115-143, DOI: 10.24425/sts.2023.144836
Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2021), Najwięksi wydawcy czasopism w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku. Strategie przetrwania w cyfrowym świecie, Rocznik Historii Prasy Polskie 24(3): 135-153, DOI: 10.24425/rhpp.2021.137747
Filiciak, M (2013), Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Fischer, B. (2021), Historyczno-prawne aspekty sztucznej inteligencji w mediach. Wprowadzenie, Rocznik Historii Prasy Polskiej, 24(4): 5-17, DOI: 10.24425/rhpp.2021.138327
Kamińska-Chełminiak, K. (2020), Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa w ocenie Polaków zza żelaznej kurtyny w latach 50. i 60. XX wieku (w świetle badań własnych radiostacji), Rocznik Historii Prasy Polskiej 23,(2): 111-134, DOI: 10.24425/rhpp.2020.133427
Konieczny, P. (2014). Signs of a Generational Change in Social Movements—Activists’ Use of Modern Information and Communication Technologies. Polish Sociological Review, 187(3): 261-290.
Kowalska-Chrzanowska, Małgorzata, Krysiński, Przemysław. 2022. „Polskie projekty fact-checkingowe demaskujące fałszywe informacje na temat wojny w Ukrainie”. Media i Społeczeństwo 2 (17): 51–71.
Mrozowski, M (2019), Przenikanie mediów : ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa: PWN.
Stuart A. (2006), tł. Sokołowska, A. Kultura newsów, Kraków, WUJ.
Törnberg, P., & Uitermark, J. (2022). Tweeting ourselves to death: the cultural logic of digital capitalism. Media, Culture & Society, 44(3): 574–590. https://doi.org/10.1177/01634437211053766
Werner, W. i Trzoss, A. (2091), Czy cyfrowe media wywołują społeczną paranoję? Dwugłos w sprawie obecności teorii spiskowych w mediach społecznościowych i kulturze masowej, Nauka 3: 147-169, DOI: 10.24425/nauka.2019.129249
Wróblewska-Jachna, j. Piątek, K (2023) Społeczna rola prasy lokalnej na przykładzie „Gazety Lipnickiej”, Rocznik Historii Prasy Polskiej 26 (2): 65-83. DOI: 10.24425/rhpp.2023.145588
Literatura uzupełniająca
Błąd, Ł. (2017), Radio internetowe, radio w Internecie – o słuchaniu online, w Adamski, A., Gawroński, S. Szewczyk, M (red), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, Warszawa: ASPRA-JR, ss. 377-390
Drożdż, M. (2020). Synergia człowieka i maszyny z perspektywy konwergencji mediów – próba krytycznego spojrzenia. Media i Społeczeństwo, 13:151-167
Franczak, K. (2014). Perspektywa framing analysis – oferta analityczna dla badań nad dyskursem? Przegląd Socjologiczny, 63(3): 135–156
Gackowski, T. (2017), Przyszłość prasy na podstawie polskiego rynku – wyzwania i szansew Adamski, A., Gawroński, S. Szewczyk, M (red), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty, Warszawa: ASPRA-JR, s. 119-132
Juza, M. M. (2021). Amatorzy, elity symboliczne, celebryci – nadawcy w internetowych serwisach Web 2.0. Studia Medioznawcze, 22(1): 812–825. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2021.1.319
Klepka R., Idzik J., (2019), O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? [w:] Medialne obrazy świata. Tom 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych, red. R. Klepka, J. Idzik, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, str. 11-31
Rogoż, M. (2020), Morderstwo prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza na łamach dzienników ogólnopolskich, Rocznik Historii Prasy Polskiej, 23(1): 115-134, DOI: 10.24425/rhpp.2020.133420
Szylko-Kwas, J. (2019). Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe. Studia Medioznawcze, 20(1): 83–98.
Wojsław, J. (2021),Nadzór nad mediami sprawowany przez władze PZPR w latach 1970–1975, Rocznik Historii Prasy Polskiej 24(3): 89-112 ,DOI: 10.24425/rhpp.2021.137745
Żaneta Wełna, Marta Woźniak (2021), Dwie odmienne wizje rzeczywistości. Wiadomości TVP i Fakty TVN o strajku kobiet, Media i Społeczeństwo, 15 (2): 184-201; DOI: 10.53052/MiS.2021.15.10
Żerkowska-Balas, M. (2022) Konsumpcja mediów a negatywna identyfikacja partyjna w Polsce w 2015 i 2019 roku, Studia Socjologiczne 4 (247): 67-97, DOI: 10.24425/sts.2022.143583
* Czasopismo „Media i społeczeństwo”
** strony: www.krrit.gov.pl, https://www.pap.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: