Religie świata 490-MS1-1RSW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe
Rok studiów/semestr: rok I/ sem. I
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Konwersatorium - 15 godz.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, analiza źródeł, moderowana dyskusja, metoda heurystyczna, metoda problemowa
Punkty ECTS –2
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz.
przygotowanie do zajęć i zaliczeń 30 godz.,
udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godz.
Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20 godzin, co odpowiada 0,8 pkt ECTS
- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godz., co odpowiada 1,2 pkt ECTS.
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
Efekty kształcenia
KP6_WG6 zna główne ideologie i doktryny polityczne wybrane nurty filozoficzne, socjologiczne
KP6_WK1 znapodstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie
KP6_UW1 umie dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich kontekst historyczny
KP6_UW2 potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych
KP6_KK3 jest przygotowany do systematycznej obserwacji sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy
KP6_KO2 rozumie funkcjonowanie w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą składa się:
- obecność na zajęciach, nieobecności (możliwa jedna nieobecność) kolejne zaliczane są na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia ( ponadto prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na uprzednią prośbę studenta)
-aktywność na zajęciach
-Kolokwium ustne
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Literatura
Andrzejewski T., Dusza boga Re, Warszawa 1967
• Arabowie -islam-świat, pod red. M. M. Dziekana, I. Kończak, Łódź 2007
• Černy J., Religia starożytnych Egipcjan, Warszawa 1974
• Chrostowski W., Żydowskość Jezusa, „Collectanea Theologica” 63 (1993) nr 2, s. 45-60
• Fel S., Zdun M., Judaizm i ekonomia. Związek judaizmu z życiem gospodarczym, „Zeszyty Naukowe KUL”, 2017, 60, s. 253-264
• Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 1997
• Gruber E.R., Kersten K., Pra – Jezus. Buddyjskie źródła chrześcijańska. Gdynia 1996
• Harrington W. J., Klucz do Biblii, Warszawa 1984
• Homerski J., Jezus w nauce Koranu, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, T. 7 (1964) z. 3, s. 15-23
• Jakubiec C., Wprowadzenie do ksiąg Starego Testamentu, Warszawa 1955
• Jordan M., Tajemnice kultury i religii Wschodu, Warszawa 2000
• Kapleau P., Trzy filary zen, Warszawa 1991
• Keene M., Religie świata, Warszawa 2003
• Kondrat K., Bogactwo światopoglądów religijnych, Białystok 1999
• Kłodkowski P., Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51
• Klityńska P., Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmina”, 2016, 13, s. 73-85
• Kościelniak K., Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015, s. 148-208
• Kudelska M., Hinduizm – jedność w różnorodności, „Znak” 1994, nr 10
• Łapaj J., Kultura czasu, kultura życia, czyli czym jest Szabat?, „Pisma Humanistyczne. Kultura. Oblicza. Konteksty. Transgresje”, 2015, 13, s. 235-262
• Läple A., Od Księgi Rodzaju do Ewangelii, Kraków 1983
• de Lubac H., Aspekty buddyzmu, Kraków 1995
• Morenz S., Bóg i człowiek w starożytnym Egipcie, Warszawa 1972
• Nawrot L., W kręgu etyki hinduistycznej, „Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej we Wrocławiu”, Nauki Humanistyczne 2001, nr 424
• Niwiński A., Bóstwa, kulty i rytuały starożytnego Egiptu, Warszawa 1992
• Pawłowicz Z., Postać Jezusa w Koranie, „Homo Dei” 51 (1982), s. 31-37
• Popko M., Wierzenia ludów starożytnej Azji Mniejszej, Warszawa 1989
• Religia w świecie współczesnym, pod red. H. Zimonia, Lublin 2001
• Religie Bliskiego Wschodu i dawnej Europy, praca zbiorowa, Warszawa 1981
• Religie świata o Jezusie. Dossier Jezusa Chrystusa, Dokument Papieskiej Komisji do spraw Dialogu Międzyreligijnego, przeł. P. Pindur, Kraków 1995
• Schreiner P., Hinduizm, [w:] Pięć wielkich religii świata, pod red. E. Brunner – Traunt, Warszawa 1996. [idem: judaizm, islam, chrześcijaństwo]
• Szyszko – Bohysz A., Buddyzm, Wrocław – Warszawa – Kraków 1984
• Świderkówna A, Rozmowy o Biblii, Warszawa 1996
• Świderkówna A, Rozmów o Biblii ciąg dalszy, Warszawa 1996
• Tokarczyk A., Hinduizm, Warszawa 1986
• Wielcy myśliciele Wschodu, pod red. P. McGreal, Warszawa 1997
• Religia i polityka. Zarys problematyki, red. P. Burgoński, M. Gierycz, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: