Procesy demograficzne we współczesnym swiecie i ich konsekwencje 490-MS1-2PDK
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych; dyscylina: nauki socjologiczne
Rok studiów/ semestr: Rok II, semestr 3
Forma studiów: stacjonarne
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: metoda pokazu (prezentacje multimedialne); dyskusja moderowana (analiza tekstów źródłowych i źródeł filmowych; burza mózgów; praca w grupach)
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć 35 godzin, przygotowanie do zaliczenia 10 godzin. Razem 75 godzin (3 pkt ECTS)
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godz. (1,20 ECTS), nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godzin (1,80 ECTS)
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji (poza godzinami dyżurów) na prośbę studenta.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent
- wykazuje się znajomością pojęć oraz statystyk niezbędnych do zrozumienia i przedstawienia zjawisk oraz procesów ludnościowych – KP6_WK1
- posiada wiedzę z zakresu aktualnej i prognozowanej sytuacji demograficznej wybranych regionów świata - KP6_WG2
Umiejętności, absolwent
- potrafi wyjaśnić takie terminy jak: przyrost naturalny, przejście demograficzne, piramida wieku i płci oraz opisać powyższe zjawiska na przykładzie wybranych mocarstw – KP6_UW1
- dostrzega powiązania pomiędzy zjawiskami demograficznymi a ekonomicznymi oraz kulturowymi oraz wpływ sytuacji demograficznej wybranych państw na poziom i jakość życia ich obywateli - KP6_UW2
- identyfikuje problemy i wyzwania demograficzne Europy, Azji i Afryki w kontekście poziomu rozwoju ekonomicznego i społecznego - KP6_UW3
- odczytuje i interpretuje informacje zapisane w postaci tabel, wykresów oraz map z wartswą danych demograficznych - KP6_UU1
Kompetencje społeczne, absolwent
- podejmuje próby oceny proponowanych rozwiązań problemów demograficznych i ich wpływu na międzynarodowe stosunki polityczne – KP6_KK3
Kryteria oceniania
Dopuszczenie do zaliczenia końcowego – absencja na zajęciach nie większa niż na 3 zajęciach (nie dotyczy studentów posiadających indywidualny tok studiów)
Zaliczenie końcowe pisemne w formie analizy/objaśnienia wykresów/tabel z danymi demograficznymi wybranych państw/regionów świata
Maksymalna liczba pkt do uzyskania na zaliczeniu: 35 pkt (7 wykresów/tabel do analizy po maks. 5 pkt za każdy)
32-35 pkt – ocena 5,0
29-31 pkt – ocena 4,5
25-28 pkt – ocena 4,0
22-24 pkt – ocena 3,5
18-21 pkt – ocena 3,0
17 pkt lub mniej – ocena 2,0
Szczególna aktywność na zajęciach wpływa na podwyższenie oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. G.Gawron, A.Klimczuk, Z.Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji. Aktywizacja, kooprodukcja i integracja społeczna osób starszych, Katowice 2021, s. 13-42, https://mpra.ub.uni-uenchen.de/108238/1/MPRA_paper_108238.pdf
2. M.Potančoková, M.Stonawski, N. Gailey, How migration impacts projected working-age population, European Demographic DataSheet 2022, https://www.populationeurope.org/en/
3. Y.Shi, J.J.Kennedy, Delayed Registration and Identifying the “Missing Girls” in China, 2016 https://www.cambridge.org/core/journals/china-quarterly/article/delayedregistration-and-identifying-the-missing-girlsin-china/0759987A48A37E3D2CFE157778747E33
4. T.Szlendak, Interpretacje kryzysu rodziny w socjologii, „Studia Socjologiczne” 2008, nr 4, s. 5-37
Literatura uzupełniająca:
1. Oczekiwana długość życia w krajach UE: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tps00205/default/table?lang=en
2. M.Łakomy, Demografia polityczna i możliwości dla polityki pronatalistycznej w Polsce, „Studia Demograficzne” 2016, nr 1 (169), s. 65-90
3. N.Eberstadt, Japan Shrinks, „The Wilson Quarterly” 2012, https://www.mauldineconomics.com/images/uploads/overmyshoulder/Feat_EberstadtFNL.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: