Procesy demograficzne we współczesnym świecie 490-MS1-3PDE
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe
Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3
Forma studiów - stacjonarne.
Ze względu na możliwość
zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna,
metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć
zdalnych asynchronicznych).
Punkty ECTS - 3.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 45 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz., co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz., co odpowiada 1,6 pkt ECTS.
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta
W cyklu 2023:
Wykaz tematów poruszanych podczas zajęć: - Przedstawienie zakresu tematycznego, literatury, warunków zaliczenia Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina stosunki międzynarodowe Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Forma studiów - stacjonarne. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 45 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz., co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz., co odpowiada 1,6 pkt ECTS. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG2 - absolwent rozumie uwarunkowania geograficzne, polityczne, społeczno-ekonomiczne, prawne stosunków międzynarodowych
KP6_WK1 - absolwent rozumie podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie
KP6_UW1 - absolwent potrafi dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich kontekst historyczny
KP6_UW2 absolwent potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych
KP6_UW3 - absolwent potrafi interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych
KP6_UU1 - absolwent potrafi samodzielnie zdobywać i utrwalać wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP6_KK3 - absolwent jest gotów do systematycznej obserwacji sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń w oparciu o aktywność na zajęciach z wykorzystaniem materiałów (tekstów, źródeł historycznych, dokumentów prawnych, artykułów prasowych, tekstów naukowych) oraz przygotowanie prezentacji poświęconej wybranej organizacji międzynarodowej.
W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Ze względu na możliwość
zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
Literatura
Literatura podstawowa:
Holzer, J.Z., Demografia, PWE, Warszawa 2003.
Kurkiewicz, J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2010.
Okólski, M., Fihel, A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.
Wilson, E., Socjobiologia, przeł. Mariusz Siemiński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000.
Wróblewska, W., Zmiany demograficzne - pomiar procesów i ocena skutków społeczno-ekonomicznych, w: T. Panek (red.), Statystyka społeczna, PWE, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Anioł, W., Dylematy polityki rodzinnej w Europie na przykładzie doświadczeń skandynawskich, "Studia europejskie", 1, 2013, ss. 113-134.
Barreca, A., Deschenes, O., Guldi, M., Maybe Next Month? Temperature Shocks and Dynamic Adjustments in Birth Rates, "Demography", 55, 2018, ss. 1269-1293.
Chojnacka, H., The role of nuptiality in the demographic transition. The case of Africa: a conceptual essay, "Genus", Vol. 51, No. 3/4
Durasiewicz, A., Efektywność polskiej polityki rodzinnej na tle niektórych krajów UE, Polskie Towarzystwo Polityki Społecznej, Radom 2012.
Franklin, B., Observations concerning the increase of mankind, peopling of countries, Boston 1755.
Meadows, D., Granice wzrostu, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1973.
Scott, A.J., The economics of longevity – An introduction, "The Journal of the Economics of Ageing", 24, 2023, ss. 1-6.
Simpach, O, Šimpachová Pechrová, M., Determinants influencing total fertility rate in the Czech Republic, Conference Paper, September 2018.
The least developed countries in the post-COVID world: learning from 50 years of experience, The least developed countries report 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: