Kolorowe rewolucje- przyczyny i konsekwencje międzynardowe 490-MS2-2KRE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki o polityce i administracji
Rok studiów/semestr: rok V/sem. I
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 30 godzin
Metoda dydaktyczna: wykład
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studentów: udział w zajęciach – 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i egzaminu - 45 godzin, udział w konsultacjach – 25 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS
Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS
Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KP7_WG4 - w pogłębionym stopniu kontekst historyczny mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe
Umiejętności, absolwent potrafi:
KP7_UW1 - samodzielnie wyjaśniać i interpretować złożony kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych wykorzystując wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje
KP7_UK2 - dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KP7_KK1 - zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów
Kryteria oceniania
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą składa się:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba nieobecności niewymagających odpracowania: 1). Nieobecność zalicza się na konsultacjach u osoby prowadzącej.
- zaliczenie ustne na które składa się 5 pytań (za każda poprawną odpowiedź 20 pkt.)
Ogólna punktacja: (suma 100 pkt.)
do 50% punktów – 2,0
51% - 60% – 3,0
61% - 70% – 3,5
71% - 80% – 4,0
81% - 90% – 4,5
91% - 100% – 5,0
„Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie”
Literatura
Literatura podstawowa:
1. K. Kozłowski, Kolory Rewolucji, Warszawa 2012.
2. M. Minkina, Kolorowe rewolucje w przestrzeni poradzieckiej. Geneza, istota, skutki, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
1. K. Kubiak, Portugalska „rewolucja goździków” 1974-1976. Przyczyny-przebieg-następstwa, „Klio”, t. 59, (3)/2021, s. 193-221.
2. K. Kozłowski, Wpływ pomarańczowej rewolucji na ukraiński system polityczny, Warszawa 2011.
3. R. Sadowski, Dysydenci w cieniu Łukaszenki. Opozycja na Białorusi, „Wolność i Solidarność”, nr 4, s. 94-103.
4. H. Giebień, „Kolorowe rewolucje” na Białorusi – czy powiodą się?, „Wschodnioznawstwo”, nr1/2015, s. 181-197.
5. M. Lubina, Birma, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: