Procesy integracyjne i dezintegracyjne na obszarze poradzieckim 490-MS2-2PIOP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki o polityce i administracji
Rok studiów/semestr: rok V/sem. I
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium – 30 godzin
Metoda dydaktyczna: ćwiczenia, moderowana dyskusja
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studentów: udział w zajęciach – 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 45 godzin, udział w konsultacjach – 25 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS
Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 55 godzin, co odpowiada 2,2 pkt. ECTS
Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KP7_WG1 - dynamikę relacji między uczestnikami stosunków międzynarodowych
KP7_WG3 - specyfikę stosunków międzynarodowych polegającą na ich interdyscyplinarnym charakterze
KP7_WG4 - w pogłębionym stopniu kontekst historyczny mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe
KP7_WK1 - dogłębnie uwarunkowania historyczne fundamentalnych dylematów cywilizacyjnych wybranych obszarów świata
Umiejętności, absolwent potrafi:
KP7_UW1 - samodzielnie wyjaśniać i interpretować złożony kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych wykorzystując wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje
KP7_UK2 - dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów
Kryteria oceniania
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą składa się:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba nieobecności niewymagających odpracowania: 1). Nieobecność zalicza się na konsultacjach u osoby prowadzącej.
- aktywność na zajęciach
„Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie”
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Grabowicki, M. Fiedorczuk, Procesy integracyjne w gospodarce światowej. Obszar byłego ZSRR, Białystok 2021.
Literatura uzupełniająca:
1. R. Demjaniuk, Priorytety państw członkowskich i układy regionalne w ramach Wspólnoty Niepodległych Państw, „Zeszyty Naukowe UNIWERSYTETU PRZYRODNICZO-HUMANISTYCZNEGO w SIEDLCACH”, nr 89, s. 163-180.
2. J. M. Nowakowski, Trójmorze czy Międzymorze, Warszawa 2020.
3. A. Szabaciuk, Między konfliktem a pokojem: polityka etniczna i wyznaniowa Gruzji w latach 1991-2012, „Wschodnioznawstwo”, 6/2012, s. 61-76.
4. A. Jakubowski, Społeczno-gospodarcze skutki współczesnych konfliktów zbrojnych, [w:] Bezpieczeństwo Europy – bezpieczeństwo Polski, pod red. E. Maj, K. Mazurek, W. Sokół, A. Szwed-Walczak, tom 1, Lublin 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: