Seminarium magisterskie III 490-MS2-2SEM3
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne 2 stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki społeczne
Dyscyplina naukowa: stosunki międzynarodowe
Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1
Wymagania wstępne: zaawansowana oraz uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu jednej z subdyscyplin stosunków międzynarodowych (historycznej i współczesnej myśli międzynarodowej, polityki zagranicznej i dyplomacji, międzynarodowej ekonomii politycznej, międzynarodowych studiów bezpieczeństwa, funkcjonowania instytucji międzynarodowych, studiów regionalnych i globalnych, socjologii i antropologii stosunków międzynarodowych), w zakresie której mieści się wybrany do realizacji temat rozprawy magisterskiej.
Ramy merytoryczne zajęć: w oparciu o posiadane i rozwijane na seminarium kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-redakcyjne, studiujący
konceptualizują i realizują pod kierunkiem promotora projekt badawczy w postaci rozprawy magisterskiej.
Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania i obrony prac magisterskich z zakresu stosunków międzynarodowych. Seminarium ma charakter pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Praca dotyczy zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji koncepcji w postaci pracy magisterskiej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie, w czasie zajęć seminaryjnych studiujący prezentują kolejne rozdziały pracy.
Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych seminarzystów (nakreślenie granic obszaru badawczego) w odniesieniu do planowanej pracy magisterskiej (etap I). Odbywać się to będzie w drodze prezentacji przez studiujących przedmiotu swoich poszukiwań naukowych, a następnie krytycznej dyskusji nad nim. Drugim celem jest wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury (etap II). Studiujący powinni umieć przedstawić temat swoje j pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej metody rozwiązania danego problemu badawczego. Trzecim celem seminarium jest moderowanie przez promotora procesu twórczego, na poszczególnych etapach pisania pracy, kontrola i korygowanie osiąganych efektów (cząstkowych), a finalnie ocena i ewentualne zalecenia zmian w ostatecznej (całościowej) wersji rozprawy, przed przekazaniem do formalnej oceny recenzyjnej (etap III).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin seminarium
Metody dydaktyczne: Typowy dla seminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe w ramach przygotowań do egzaminu magisterskiego, dyskusję a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe):
• Udział w zajęciach..........................................................................30X1godz.= 30 godz.
• Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............................30X1godz .= 30godz.
• Realizacja zadań projektowych.......................................................50X1godz.= 50 godz.
• Razem………………………………………………….....................................110 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
• wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela…………..…60 godz. 2 pkt ECTS
• charakterze praktycznym….........................................................…50 godz. 2 pkt ECTS
• Łącznie……………………………………………………………110 godz. 4 pkt ECTS
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG2 Studiujący znają w pogłębionym stopniu metodologię nauk społecznych oraz perspektywy rozwoju nauki o stosunkach międzynarodowych
KP7_WK2 Studiujący znają dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowania pracy magisterskiej i innych projektów
KP7_UW2 Studiujący potrafią krytycznie analizować różnorodne zjawiska na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować m.in. w oparciu o źródła pozyskane z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
KP7_UK2 Studiujący potrafią dyskutować, posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów
KP7_UO2 Studiujący umieją planować rozwój osobisty i rozumieją znaczenie podnoszenia kwalifikacji
KP7_KK2 Studiujący doceniają znaczenie popularyzacji wiedzy na temat stosunków międzynarodowych i ich historycznych uwarunkowań
KP7_KO1 Studiujący nauczyli się diagnozowania i rozwiązywania problemów i dylematów etycznych związanych z wykonywaniem wybranego zawodu
KP7_KR1 Studiujący rozumieją znaczenie uczciwego i rzetelnego pełnienia ról zawodowych oraz ponoszenia odpowiedzialności za własne słowa i działania
Kryteria oceniania
Zajęcia seminaryjne kończą się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa.
Studiujący zobowiązani są do przygotowania na zajęcia referatów seminaryjnych i zaprezentowania fragmentu rozdziału pracy magisterskiej.
Ocena za referat stanowi 40% oceny końcowej, a 60% oceny końcowej zależna jest od poziomu merytorycznego zaprezentowanej części magisterium.
Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie seminarium. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru.
Literatura
Literatura podstawowa:
Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2004.
Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
Boć J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1998.
Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 1995.
Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków 1996.
Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995.
Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996.
Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1995.
Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001.
Urban S., Ładoński W., Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wrocław 2001.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Kraków 1997.
Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.
Pełna lista lektur uzupełniających jest zindywidualizowana i zależna od wybranej przez seminarzystów tematyki pracy magisterskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: