Wschód w kulturze Zachodu, Zachód w kulturze Wschodu 520-KS1-2KON41
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: nauki o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: II rok I stopnia, II semestr
Wymagania wstępne: podstawowe treści z zakresu kultur narodów zamieszkujących Podlasie
Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin
Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej;
Punkty ECTS: 3 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:Udział w zajęciach: 30 godz.
Udział w konsultacjach: 2 godz.
Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 43 godz.
Razem: 75 godz. (3 pkt)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
KA6_WG1 miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną,
KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
KA6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
Student potrafi:
KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy,
KA6_UW5 stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej), z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT),
KA6_UK3 komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych,
KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł,
KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym,
Student gotów jest do:
KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce,
KA6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy,
KA6_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę, aktywność na zajęciach -umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu w dyskusji , przygotowanie referatu- prezentacji, dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną
Literatura
Abassy M., Kultura wobec postępu i modernizacji. Rosja i Iran w perspek¬tywie porównawczej, Kraków 2013.
Āl-e Ahmad D., Porażenie Zachodem (fragmenty), [w:] A. Krasnowolska, R. Rusek-Kowalska, M. Rzepka (red.), Irańskie drogi do nowoczesności. Projekty. Idee. Manifesty, Kraków 2014, s. 151–157.
J.L. Broc¬kington, Święta nić hinduizmu. Hinduizm w jego ciągłości i różnorodności, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1990.
J. Danecki, A. Flis, Wartości Wschodu i wartości Zachodu. Spotkania cywilizacji, 2005.
M. Eliade, Joga. Nieśmiertelność i wolność, Warszawa 1984.
W. Halbfass, Indie i Europa. Próba zrozumienia na gruncie filozoficznym, tł. N. Nowakowska, R. Piotrowski, Warszawa 2008 .
J.W. Hall, Japonia, przeł. Krystyna Czyżewska−Madajewicz, Warszawa 1979
N.R., Keddie , Współczesny Iran. Źródła i konsekwencje rewolucji, tł. I. No¬wicka, Kraków 2007.
Kultury Wschodu w świecie procesów globalizacyjnych, red. P. Mróz, M. Ruchel, A. I. Wójcik, Kraków 2015.
E. Kuźma, Mit Orientu i kultury Zachodu w literaturze XIX i XX wieku, Szczecin 1980.
M. Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 1980.
H. Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia, tł. M. Kanert, W. Szkudlar¬czyk-Brkić, Kraków 2005.
M. Starowieyski, Nasi bracia chrześcijanie wschodu. Podstawowe wiadomości o Kościołach wschodnich przedchalcedońskich, Kraków: Petrus, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: