Film dziecięcy. Dziecko w Filmie: Perspektywy i Interpretacje 520-KS1-2KON42
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – dyscyplina nauk o kulturze i religii
Rok studiów: II rok
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty audiowizualne), pokazowa, warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych filmów), prezentacje studentek i studentów, konsultacje, praca indywidualna.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;
– przygotowanie do zajęć – 30 godzin;
– udział w konsultacjach – 5 godzin;
– przygotowanie projektu - 10 godzin.
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 / 1,4 ECTS
- o charakterze praktycznym - 40 / 1,6 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka:
W1. Objaśnia pojęcia pajdocentryzmu w odniesieniu do kinematografii dziecięcej oraz rozumie i definiuje towarzyszące im zjawiska literackie, kulturowe i społeczne; (KP6_WG1, KP6_WG3)
W2. Dostrzega różne sposoby tematyzacji filmowych konstruktów dzieci i rozumie ich kulturowe uwarunkowania; (KP6_WK2)
W3. Zna i rozumie specyfikę pajdocentrycznego gatunku filmowego jako tekstu kulturowego „reagującego” na zmiany i problemy o charakterze społeczno-kulturowym; (KP6_WK3)
W4.Zna wybrane współczesne polskie i zachodnie ujęcia teoretyczne oraz koncepcje dotyczące kina dziecięcego, pajdocentryzmu i badań childen studies w kontekście innych metod; (KP6_WK3)
W5. Zna terminologię medioznawczą związaną z problematyką filmu o dziecku; (KP6_WG3)
W zakresie umiejętności student/ka:
U1. Analizuje film za pomocą różnorodnych narzędzi medioznawczych i metodologicznych i potrafi odpowiednio je dobierać; ustosunkowuje się krytycznie do poznawanej filmografii ; (KP6_UW1)
U2. Potrafi wykorzystać do analizy i interpretacji filmów ich społeczno-kulturowe konteksty; (KP6_UW4, KP6_UU2)
U3. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę medioznawczą i komparatystyczną do porównywania różnych filmów oraz prowadzenia własnych badań nad kinematografią; (KP6_UW3, KP6_UO2)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
K1.Jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej; (KP6_KK2)
K2. Jest gotowy/a do ciągłego dokształcania się i rozwoju; (KP6_KK1)
K3. Docenia znaczenie europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych i jest gotowy/a do aktywnego i twórczego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych; (KP6_KO3)
Kryteria oceniania
Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty audiowizualne), pokazowa, warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych filmów), prezentacje studentek i studentów, konsultacje.
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanej prezentacji.
Literatura
• M. Hendrykowski, Kino dziecięce i młodzieżowe jako fenomen socjologiczny i kulturowy, w: idem, Polski film fabularny dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994.
• R. Waksmund, Historia dzieciństwa-historia kina, „Studia Filmoznawcze” 2012, nr 33.
• Dziecko w świecie ruchomych obrazów, red. M. Wróblewski, S. Koos, Toruń 2018. (tu: M. Wróblewski, Dziecko w świecie ruchomych obrazów. Zarys problemu; S. Kołos, Dziecko i dzieciństwo na ekranie w XIX i XX wieku. Rekonesans)
• J. Mostowska, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem w kulturze Zachodu, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81.
• (*)Ian Wojik-Andrews, What is Children’s Film, in: idem, Children's Films: History, Ideology, Pedagogy, Theory, New York 2000.
• Polski film dla dzieci i młodzieży, red. J. Armata, A. Wróblewska, Warszawa 2014. (tu: J. Armata, Od wielkiej przygody do teoretycznie możliwej katastrofy; A Wróblewska, Trzon czy margines).
• Zobaczyć dziecko. Literackie i filmowe portrety dziecka w Polsce w XX wieku, red. A. Ossowska- Zwierzchowska, Bydgoszcz 2012.
• B. D. Bordwell, Tworzenie znaczenia, w: Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków 1993.
• (*)Becky Parry, Children’s Film: Children’s Cultures, in: eadem, Children, Film and Literacy, London-NY 2013.
• (*)A. Idzikowska-Czubaj, Obraz kultury młodzieżowej w filmie fabularnym, w: Obszary kultur, red. G. Pełczyński, R. Vorbrich, Poznań 2007.
• E. Konieczna, Baśń w literaturze i w filmie, Kraków 2005. (tu: Baśń jako konwencja filmowa, Funkcja baśni filmowej we współczesnej kulturze audiowizualnej; Rozumienie filmu w świetle teorii kognitywnej)
• E. Ostrowska-Chmura, Kto polubi Mary Lennox? „Tajemniczy ogród” Agnieszki Holland i współczesne kino familijne, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81.
• J. Hertz, Dziecko chore w filmie i literaturze, „Słowo Powszechne” 1990, nr 155.
• (*) R. McCallum, Palimpsestuous Intertextuality and the Cultural Politics of Childhood, in: eadem, Screen Adaptations and the Politics of Childhood Transforming Children’s Literature into Film, London 2018.
• (*) J. Stephens, R. McCallum, Ideological re-shapings : pruning The Secret Garden in 1990s film, “Paradoxa” 1996; Vol. 2, No. 3-4. pp. 471-482, https://www.researchgate.net/publication/290821331_Ideological_Reshapings_-_Pruning_The_Secret_Garden_in_1990s_Film
• W. Godzic, Ciało na ekranie i poza ekranem, w: Kino: Gest – Ciało – Ruch. Film w perspektywie systemów komunikowania niewerbalnego, red. A. Gwóźdź, Wrocław 1990.
• K. Kosińska, Ciało na powierzchni obrazu, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81.
• R. Schusterman, Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki, w:Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
• (*)P. Kwiatkowska, Somatografia. Ciało w obrazie filmowym, Kraków 2012.
• b. hooks, Gotowi na zmianę. O mężczyznach, męskości i miłości, Warszawa 2022.
• (*)V. Cann, E. Horton, Transition, Crisis and Nostalgia. Youth Masculinity and Postfeminism in Contemporary Holywood, in: T. Shary, Cinemas of Boyhood: Masculinity, Sexuality, Nationality, New York 2021.
• Dziecko w świecie ruchomych obrazów, red. M. Wróblewski, S. Koos, Toruń 2018.(fr.)
• (*)K. Lury, Performing black boyhood, quiet and Moonlight, in: eadem,
The Child in Cinema, London 2022.
• B. Kosecka, Kasandra, “dwutygodnik.com” 2021, nr 315, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9660-kasandra.html
• J. Fiedorczuk, Ekokrytyka: bardzo krótkie wprowadzenie, 2010, https://fragile.net.pl/ekokrytyka-bardzo-krotkie-wprowadzenie/
• (*)Ecocinema Theory and Practice, eds. S. Rust, S. Monani, S. Cubitt, New York, London 2013.
• (*) A. Ivakhiv, An Ecophilosophy of the Moving Image: Cinema as Anthrobiogeomor- phic Machine, in: Ecocinema Theory and Practice, eds. S. Rust, S. Monani, S. Cubitt, New York–London 2013.
• A. H. Verhoef, Post-structuralism and the Trinity: A reading of The Brand New Testament, “HTS Teologiese Studies / Theological Studies” 2019, vol. 75 no 1.
• (*)A. Reinhartz, Conclusion: “My heart is glad, and my soul rejoices”. Cinema and transcendence, in: Bible and Cinema. An Introduction, London-New York 2022.
• (*) C. Vander Stichele, From the “New Testament” to “The Brand New Testament”: Moving Beyond “Jesus” Films, in: T&T Clark Handbook of Jesus and Film, ed. R. Wals, London-New York 2021.
• S. H. Donald, The Dorothy Complex, in: eadem, There’s no place like home. The Migrant Child in World Cinema, London-New York, 2018.
• M. Kempna Pieniążek, W stronę nieba – Czekając na wyrok, Chłopiec z latawcem, w: eadem, Dziwniejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera, Katowice 2012.
• J. Ranciere, Estetyka jako polityka, Julian Kutyła, Paweł Mościcki, Warszawa 2007.
• (*)J. Ranciere, The Child Director, in: eadem, Film Fables, Oxford, New York 2006.
• M. Michalska, Magia filmowego dzieciństwa, „Kultura” (dodatek do Dziennika „Polska-Europa-Świat”), nr z dn. 26.01.2007.
• A. Helman, Spojrzenie dziecka metaforą kina, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81.
• R. Koschany, Dziecięca kinofilia, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81.
• (*)V. Lebeau, Introduction, in: eadem, Childhood and Cinema, London 2008.
• J. Huizinga, Zabawa i wojna, w: idem, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.
• D. Głowacka, Wsłuchując się w ciszę. Estetyka pamięci o Zagładzie według Jean- François Lyotarda, „Teksty Drugie”, 2007, nr 1/2.
• J.-L. Nancy, Zakazana reprezentacja, tłum. A. Dziadek, „Teksty Drugie” 2004, nr 5.
• G. Didi-Huberman, Obraz-montaż czy obraz-kłamstwo, w: idem, Obrazy mimo wszystko, tłum. M. Kubiak, Kraków 2008.
• G. Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, tłum. J. Margański, Warszawa-Kraków 2011. (tu: Pamięć, Elementarz, Iluminacja)
• P. Moskała, Propaganda i rzeczywistość nazistowska widziana oczami dziecka w powieści Johna Boyne’a „Chłopiec w pasiastej piżamie”, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 2017, 3(41).
• J. Borowicz, Podglądactwo: polski świadek patrzy jednym okiem, w: idem, Pamięć perwersyjna. Pozycje polskiego świadka Zagłady, Warszawa 2020.
• (*) E. Rashkin, Psychoanalysis, Cinema, History: Personal and National Loss in René Clément’s “Forbidden Games”, “Projections” 2009, vol. 3, no.1.
• (*) E. Stańczyk, Children in World War II: Poland and Beyond, in: eadem, Commemorating the Children of World War II in Poland, Cham 2019.
• (*)A. Kerner, Body Genres I: Melodramatic Holocaust Films, in: idem, Film and the Holocaust: New Perspectives on Dramas, Documentaries, and Experimental Films, New York 2011.
(*) Teksty dla chętnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: