Metodologia badań kulturoznawczych 520-KS1-2MET
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, lektura monograficzna, praca zbiorowa, praca indywidualna, prezentacje, konsultacje.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w wykładach – 15 godzin;
– udział w ćwiczeniach – 15 godzin;
– przygotowanie do zajęć – 10 godzin;
– przygotowanie do egzaminu – 10 godizn;
– udział w konsultacjach – 10 godzin;
– przygotowanie projektu - 15 godziny.
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
– o charakterze praktycznym – 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza. Absolwent/absolwentka (P6S_WG KA6_WG1, P6S_WG KA6_WG3):
- zna podstawowe podejścia badawcze, pojęcia i terminy stosowane w badaniach kultury;
- zna podstawowe metody i zasady prowadzenia badań kultury współczesnej.
2. Umiejętności. Absolwent/absolwentka (P6S_UW KA6_UW1, P6S_UW KA6_UW2, P6S_UW KA6_UW3, P6S_UW KA6_UW5):
- potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce badając i interpretując zjawiska kulturowe;
- potrafi krytycznie analizować zjawiska kulturowe.
3. Kompetencje. Absolwent/absolwentka (P6S_KR KA6_KR2):
- ma świadomość konieczności dokonywania wyboru właściwych metod postępowania badawczego w zależności od charakteru analizowanych zjawisk kulturowych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć:
a) W trakcie ćwiczeń oceniane są:
- aktywny udział w zajęciach w oparciu o lekturę tekstów
- znajomość obowiązującej literatury
- przygotowanie oraz realizacja projektu badawczego (zadanie grupowe),
- realizowanie o czasie kolejnych etapów projektu badawczego
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach.
Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia ćwiczeń: 8
Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie i realizacja projektu badawczego
b) Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego - zaliczenie na ocenę.
Literatura
• Angrosino Michael, 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa: Wydawnictwo PWN, tamże: Zagadnienia etyczne, s. 153-162.
• Barański Janusz, 2010, Kulturoznawstwo postantropologią czy erzacem filozofii?, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 65-83.
• Creswell John W., 2009, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. Joanna Gilewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
• Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] tychże (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, s. 19-62.
• Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Etyka w badaniach jakościowych, s. 121-133.
• Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Czym są badania jakościowe?, s. 21-42.
• Geertz Clifford, 2005, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. Maria M. Piechaczek, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: Rozdział 1: Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, s. 18-47.
• Godlewski Grzegorz, 2010, Luneta i radar: o dwóch strategiach badań kulturoznawczych, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 51-64.
• Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, tamże: Problemy etyczne, s. 268-291.
• Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, tamże: Co to jest etnografia?, s. 11-33.
• Kingsolver Ann, 2009, Etyka w myśleniu i postępowaniu antropologa, [w:] Philip Carl Salzman, Patricia C. Rice (red.), Myśleć jak antropolog, tłum. Ola i Wojciech Kubińscy, wstęp Wojciech J. Burszta, Gdańsk: GWP, s. 161-177.
• Kmita Jerzy, 2007, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, tamże: Kultura symboliczna, s. 47-87.
• Kostera Monika (red.), 2007, Kultura organizacji. Badania etnograficzne polskich firm, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, tamże: Etnografia jako tradycja metodologiczna, s. 39-67.
• Pink Sarah, 2009, Etnografia wizualna, tłum. Maria Skiba, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: Część 3: Tworzenie wiedzy, s. 85-180.
• Willis Paul, 2005, Wyobraźnia etnograficzna, tłum. Ewa Klekot, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: cz. I: Sztuka w codzienności, s. 25-73; cz. II: Penetracje w świecie ponowoczesnym, s. 101-122.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: