Muzyka w kulturze 520-KS1-3MWK
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowe, Kulturoznawcze, M_4
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo
Rok studiów /semestr: III rok, semestr 5
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 godzin
Metody dydaktyczne: ćwiczenia
Punkty ECTS: 3 pkt.
Rodzaje aktywności:
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach – 30 godzin
- udział w konsultacjach – 10 godziny
- przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin
- praca nad prezentacją – 15 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin, co odpowiada 1,6 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym - 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza. Absolwent (KA6_WG3, KA6_WK2, KA6_WK3):
- zna podstawową terminologię oraz zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej
- zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze muzycznej
2. Umiejętności. Absolwent (KA6_UW1, KA6_UW4, KA6_UK1, KA6_UK4, KA6_UO2):
- samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu historii muzyki na poziomie podstawowym
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury muzycznej na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności,
- potrafi komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii muzycznej
- potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, i prezentacje multimedialne na temat muzyki w kulturze
- potrafi przygotować się do dyskusji oraz dyskutować używając terminologii muzycznej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej
3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO1, KA6_KR3):
- rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
- jest otwarty na nowe idee i poglądy
- jest gotów do twórczej analizy zjawisk muzycznych w kulturze
- przestrzega zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność w trakcie zajęć, prezentacje zaliczeniowe, ocena efektów pracy zespołowej, konsultacje
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć:
- aktywny udział w zajęciach w oparciu o lekturę tekstów
- znajomość obowiązującej literatury
- przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat (zadanie grupowe)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecność na zajęciach.
Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15
Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat (zadanie grupowe)
Literatura
Literatura podstawowa:
Parus, M., Szpunar, M. (2017). Muzyka. Terytoria Kulturowe, Kultura Współczesna 3(96), s. 10-13.
https://nck.pl/upload/2019/01/1d-wstep-muzyka-terytoria-kulturowe.pdf
Litwinowicz, M. (2002). Muzyka w kulturze. W: G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.) Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość (s. 425-442) Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.
https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/Animacja-kultury.-Do%C5%9Bwiadczenie-i-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf
Paprocki, W. (2011). Muzyka dawna. Nieznane oblicze kontrkultury, Czas kultury, 1, s. 46-54.
https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2021/09/46-55_MuzykaDawna-kuspgu.pdf
Borhulevych, L. (2016). Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne, 10(3), s. 28-35.
http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_3_2016_top_druk_art_04.pdf
Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna jako forma pamięci kulturowej, Kultura Współczesna 3(96), s. 14-25.
https://nck.pl/upload/2019/01/2d-muzyka-popularna.pdf
Danel, R. (2009). Folk jako gatunek muzyki popularnej – geneza powstania. W: M. Knapik, A. Łobos. (red.). Folklor – edukacja, sztuka, terapia (s.61-66). Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.
http://dlibra.bs.katowice.pl/Content/11914/Folklor.pdf#page=61
Jędrzejewski, S. (2017). Od muzyki w radiu do muzyki w sieci, Kultura Współczesna 3(96), s. 78-90.
https://www.nck.pl/upload/2018/10/9-od-muzyki-w-radiu.pdf
Jabłońska, B. (2017). Muzyka – media – kultura, Kultura Współczesna 3(96), s. 120-129.
https://nck.pl/upload/2019/01/12d-muzyka-media.pdf
Wilczek-Krupa, M. (2014). Funkcje muzyki w filmie. Teorie praktyków, Res Facta Nova 15(24), s. 99-119.
http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_24/RFN15%20Maria%20Wilczek-Krupa.pdf
Mela, M., Schulte, V. (2016). Jak piękny jest ludzki głos! Techniki wizualizacji, mierzenia i deskrypcji ludzkiego głosu, Lingwistyka Stosowana 19 (4), s. 91-103.
http://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/0/Lingwistyka+Stosowana+19.pdf#page=90
Literatura uzupełniająca:
Golemo, K. (2017). Muzyka w relacjach międzykulturowych. Intercultural Relations, 1(1(1), s. 197–218.
https://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/335
Szpunar, M. (2017). Emotywne aspekty recepcji muzycznej, Kultura Współczesna 3(96), s. 68-77.
https://nck.pl/upload/2019/01/7d-emotywne-aspekty.pdf
Stępień, W. (2014). W poszukiwaniu utraconej melodii. Współczesne odrodzenie muzyki średniowiecza, Studia Gdańskie, 34, s. 193-199.
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7703291e-fed3-4833-9079-bc0d53f1295e
Kaznowski, P. (2012). Muzyka naszych korzeni, Christianitas 50, s. 5-9.
http://www.christianitas.org/site_media/content/ch_50_kaznowski.pdf
Pęczak, M. (2017). Od odświętności do codzienności – muzyka jako audiosfera współczesnego świata, Kultura Współczesna 3(96), s. 36-45.
https://nck.pl/upload/2019/01/4d-od-odswietnosci.pdf
Nożyński, S. Kuźmicz, K. (2012). Kultura remiksu a zmiany w muzyce. W: A. Cybal-Michalska, P. Wierzba (red.), Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym (s. 227-240). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17185/Kultura_remiksu_a_zmiany_w_muzyce_2012_R.pdf?sequence=1
Grozdew-Kołacińska, W. (2018). Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs. hermetyzacja swojskości, Łódzkie Studia Etnograficzne, 57, s. 29-40.
https://apcz.umk.pl/LSE/article/view/LSE.2018.57.03/16164
Cudzich, E. (2018). Od źródeł do ujścia: tradycyjny folklor w dobie wpływów, inspiracji i przemian. W: B. Mika, M. Szyndler (red.), Muzyka na Śląsku Cieszyńskim (s. 134-138). Katowice: Wydawnictwo
Uniwersytetu Śląskiego.
https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/18992/1/Cudzich_Od_zrodel_do_ujscia.pdf
Dabert, D. (2005). Sposoby istnienia muzyki klasycznej w filmie fabularnym, Przestrzenie Teorii, 5, s. 187-204.
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9182/1/013_Dorochna_Dabert_Sposoby_istnienia_muzyki_klasycznej_187_204.pdf
J. T. Titon (red.). (2009). Worlds of Music. An Introduction to the Music of the World’s Peoples. Belmont, CA: Schirmer Cengage Learning.
https://www.academia.edu/42829543/World_of_Music
Materiały dodatkowe:
https://www.odsluchane.eu/
http://radio.garden
Literatura dodatkowa:
Kowalska M.: ABC Historii muzyki
Śmiechowski B: O muzyce najpiękniejszej ze sztuk
Burowska Z.: Wprowadzenie w kulturę muzyczną
Michalski G.: i inni: Dzieje muzyki polskiej
Muchenberg B Pogadanki o muzyce
Wójcik D. - ABC Form muzycznych.
Kofin E- Krytyka muzyczna
Bukofezer M.: Muzyka w epoce baroku
Nowak – Romanowicz A.: Klasycyzm
Einstein A.: Muzyka w epoce romantyzmu
Chomińscy J. K. Formy muzyczne
Fubini E. Historia estetyki muzycznej
Harnoncourt N.: Muzyka mową dźwięków
Chyliński T.: Przewodnik koncertowy
Kański J.: Przewodnik operowy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: