Teoria kultury współczesnej 520-KS1-3TKW
Opis tj. profil studiów, forma studiów, rodzaj przedmiotu, dziedzina i dyscyplina nauki, rok studiów/semestr,wymagania wstępne, liczba
godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć, metody dydaktyczne, punkty ECTS, bilans nakładu pracy studenta,
wskaźniki ilościowe
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii
kultury, antropologii kultury i teorii kultury.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, referat, prezentacja, burza mózgów, konsultacje.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
–– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;
– przygotowanie do zajęć – 10 godzin;
– konsultacje – 10 godzin;
Razem 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktowi ECTS
– o charakterze praktycznym – 22 godziny, co odpowiada 0,9 punktu ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
KA6_WG1 miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji
do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną;
KA6_WG3 podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i w wybranym języku obcym;
KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze.
Umiejętności. Absolwent potrafi (K_U03, K_U10):
KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.);
KA6_UW2 wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do
KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
KA6_KK2 twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych
oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem
KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce.
Kryteria oceniania
udział w dyskusjach, esej, obecność na 80% zajęć
Literatura
Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenia do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.
D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994.
K. Lorenz, Regres człowieczeństwa, Warszawa 1986.
Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Z. Bauman, Konsumowanie życia, Kraków 2009.
R.May, Miłość i wola, Poznań 1998.
M. Castells, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Warszawa 2003.
T. Olchanowski, Kultura manii, Warszawa 2016.
T. Olchanowski, Psychopatologia nadposłuszeństwa. Białystok 2022.
D,L. Smith, Najbardziej niebezpieczne ze zwierząt. Natura ludzka i przyczyny wojen, Warszawa 2011.
F. Wheen, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, Warszawa 2005.
A. Storr, Kolosy na glinianych nogach. Studium guru, Warszawa 2009.
W. Burszta, Preteksty, Gdańsk 2015.
E. Fromm, Zdrowe społeczeństwo, Warszawa 1996.
A.Huxley Nowy wspaniały świat, Kraków 1988.,
D. Eggers, Krąg, Katowice 2015.
Byung Chul-Han, Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje, Warszawa 2022.
Byung Chul-Han, Od rzeczy do nie(do) rzeczy, Łódź 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: