Seminarium magisterskie I 520-KS2-1SEMM2
Seminarium ma na celu przygotować studentów do napisania pracy magisterskiej, zgodnie ze standardami pisarstwa naukowego, obejmującego strukturę pracy, język narracji, odnośniki, sporządzanie bibliografii i aneksów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2 - zna klasyczne i współcześnie dokonania, ośrodki i szkoły badawcze kluczowe dla studiów kulturoznawczych i wie
o potrzebie ciągłego uzupełniania wiedzy na poziomie zaawansowanym
KA7_UW1 - potrafi w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
KA7_KK1 - jest gotów do krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów
w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Aktywność, przygotowanie do zajęć, napisanie pracy magisterskiej.
Literatura
1. Zajęcia organizacyjne
2. Zwroty ku przestrzeni
a) I. Copik, B. Skowronek, Filmowe doświadczanie miejsc
b) K. Gieba, Zwroty ku przestrzeni w badaniach literackich – próba uporządkowania pojęć i podstawowe rozróżnienia
3. Przestrzeń społeczna - świat -dom -miasto
a) M. Cobel -Tokarska, Przestrzeń społeczna świat-dom -miasto
4. Przestrzeń w ujęciu antropologicznym
a) M. Eliade, święty obszar i sakralizacja świata
b) Yi Fu Tuan Ciało, relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne
c) E.T. Hall, Ukryty wymiar
5. Przestrzeń filmowa
a) T. Miczka, E. Ostrowska, Przestrzeń s. 95-134
6. Gatunkowe toposy przestrzenne
a) E. Ostrowska, Gatunkowe toposy przestrzenne i ich intertekstualne transformacje na przykładzie Dzikości serca D. Lyncha. S.185-215 w: E. Ostrowska, Przestrzeń filmowa
7. Mise-en-scene – inscenizacja w filmie
a) Ujęcie, technika inscenizacji str 128-149, 162-171, 212-214 w: D. Bordwell, K. Thompson, Film art sztuka filmowa
b) J. Pigulak, Gra w film, Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo
8. Topografie krajobrazu filmowego
a) I. Copik, Topografie krajobrazu filmowego
9. Filmowe pejzaże Europy
a) Wprowadzenie s. 7-27, pod red B. Kita, M. Kępna-Pieniążek, Filmowe pejzaże Europy
b) M. Kępna, Pieniążek, Dumontalnd: pejzaż duchowej pustyni, s. 201-227, pod red B. Kita, M. Kępna-Pieniążek, Filmowe pejzaże Europy
10. Heterotopie i nie-miejsca
a) M. Auge, Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty
b) D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria s. 7-27
11. Architektura w perspektywie badań nad wizualnością.
a) M. Habdas, Przestrzeń jako film – architektura w perspektywie badań nad audiowizualnością, w: Przegląd Kulturoznawczy nr 3 (17) 2013, s 234-247
b) Rafał Koschany, Architektura jako fabuła. O Parasite Bong Joon-ho, Kwartalnik filmowy nr 109 (2020)
c) G. Nadgrodkiewicz, Archotektonika teatru-struktura filmu – zakamarki umysłu. Nowojorskie pasaże Birdmana, Kwartalnik Filmowy nr 109 (2020)
12. Przestrzeń dyskomfortu
a) T. Adamski, Przestrzeń dyskomfortu w filmach Rubena Östlunda
13. Przestrzeń przedmieść
a) P. Włodek, Amerykańskie przedmieścia w cieniu wielkiego miasta, Kwartalnik Filmowy nr 109 (2020)
14. Szpital jako przestrzeń filmowa
a) B. Kita, Szpital jako przestrzeń filmowa
W cyklu 2023:
1. Zajęcia organizacyjne 2. Zwroty ku przestrzeni 3. Przestrzeń społeczna - świat -dom -miasto 4. Przestrzeń w ujęciu antropologicznym 5. Przestrzeń filmowa 6. Gatunkowe toposy przestrzenne 7. Mise-en-scene – inscenizacja w filmie 8. Topografie krajobrazu filmowego 9. Filmowe pejzaże Europy 10. Heterotopie i nie-miejsca 11. Architektura w perspektywie badań nad wizualnością. 12. Przestrzeń dyskomfortu 13. Przestrzeń przedmieść 14. Szpital jako przestrzeń filmowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: