Antropologia codzienności 520-KS2-2ANC
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty antropologiczno-metodologiczne
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i antropologii kultury.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, materiały etnograficzne), warsztaty interpretacyjne (analiza wybranych fragmentów rzeczywistości społeczno-kulturowej), prezentacje studentek i studentów, konsultacje.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
–– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;
– przygotowanie do ćwiczeń – 35 godzin;
– przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin;
– konsultacje – 50 godzin;
Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS
– o charakterze praktycznym – 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktu ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W16):
a) znają podstawy metod badawczych wykorzystywanych w antropologii codzienności;
b) zna przykłady badań z zakresu antropologii codzienności.
2. Umiejętności studentek i studentów (K_U03, K_U06, K_U07):
a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia;
b) potrafią podejmować interpretację zjawisk codziennych;
c) potrafią twórczo formułować własne pomysły interpretacyjne dotyczące życia codziennego.
3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K03):
a) posiadają wrażliwość interpretacyjną zjawisk codziennych.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę. Oceniana jest aktywność w trakcie zajęć, prezentacje własnych poszukiwań antropologicznych oraz znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
Literatura
2. Codzienność jako kategoria antropologiczna
a) Sztompka Piotr, 2008, Życie codzienne - temat najnowszej socjologii (fragment), [w]: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska, Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo „Znak”, s. 24-30.
b) Pojęcie codzienności str. 99-114, w: pod red. B. Mateja-Jaworska, M. Zawodna Stephan, Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne.
Tekst dostępny pod adresem:
https://press.amu.edu.pl/pl/badania-zycia-codziennego-w-polsce-rozmowy-niecodzienne-5424.html
3. Egzystencjalny wymiar codzienności
a) Brach-Czaina Jolanta, 1992, Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 72-107.
4. Heterotopie i nie-miejsca jako przestrzenie w których rozgrywa się codzienność
a) M. Auge, Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty
b) D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria s. 7-27
5. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie, opis, omówienie i interpretacja. (Projekt nr 1)
6. Krajobrazy pustki
a) J. Kociatkiewicz, M. Kostera, Antropologia pustych przestrzeni, s.73-82 (w:) pod red. A. Zeidler Janiszewska, Pisanie miasta-czytanie miasta.
b) D. Majkowska Szajer, Opuszczone.com, s. 206-223, (w:) pod red. D. Czaja, Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria.
c) M. Czapiga, Zwijanie przestrzeni-rzecz o krajobrazach pustki,
7. Samodzielne poszukiwanie przestrzeni o których była mowa na poprzednich zajęciach. Sfotografowanie i opis. (Projekt 2)
8. Antropologia rzeczy.
a) T. Rakowski, Antropologia rzeczy. Wprowadzenie.
Tekst dostępny pod linkiem:
https://nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/kw_no_99172
b) M. Bogunia - Borowska, Przestrzeń komórki – mój mikroświat. Mikroświat przestrzeni komórek jako reprodukcja makroświata struktur społecznych s. 109-128, (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego.
c) R. Sulima, Telefon komórkowy – busola codzienności, s. 197-214, (w:), pod red. W. Godzic, M. Żakowski, Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów.
9. Antropologia rzeczy -samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 3)
10. Życie codzienne zapisane w fotografiach
a) Joanna Maria Garbula, Życie codzienne zapisane w fotografiach:analiza fotografii jako materiału empirycznego
b) Anna Niedźwiedź, Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej.
11. Fotografia – samodzielny projekt w oparciu o tekst z poprzednich zajęć. (Projekt 4)
12. Dieta i tożsamość.
a) Mariola Bieńko, Gastronomical me, czyli dieta tożsamościowa w życiu codziennym, s. 281-291 (w:) pod red. T. Maślanka, K. Strzyczkowski, Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego.
13. Antropologia codzienności i samochód
a) Urry John, 2008, Życie za kółkiem, tłum. Paulina Polak, [w:] Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 411-429.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: