Prognozowanie sprzedaży 530-ZS1-2SPSP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: moduł 6b, specjalnościowy
Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów /semestr: II-gi rok/semestr 4-ty
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): znajomość zagadnień matematyki (530-ZS1-1MAT)
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń
Punkty ECTS: 4 pkt
Bilans nakładu pracy studenta- rodzaj aktywności studenta (liczba godzin: 100h):
- udział w wykładach: 15h
- udział w ćwiczeniach: 30h
- przygotowanie do egzaminu końcowego i wcześniej kolokwium: 17,5h
- przygotowanie się do ćwiczeń: 30h
- udział w konsultacjach: 6h
- udział w egzaminie końcowym: 1,5h
Wskaźniki ilościowe- nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 52,5h (2,1 pkt ECTS).
Metody dydaktyczne:
wykład monograficzny i konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i prezentacją przykładów, ćwiczenia w formie zadań rozwiązywanych na komputerach zwłaszcza z wykorzystaniem MS EXCEL oraz prezentacją przykładów;
w przypadku konieczności synchronicznego online kształcenia zdalnego- wykorzystanie platformy EDUPORTAL;
wykorzystana będzie baza danych NOTORIASERWIS (nabyta w ramach projektu: „Zwiększenie kompetencji kadry dydaktycznej Uniwersytetu w Białymstoku z zakresu projektowania uniwersalnego” (POWR.03.04.00-00-KP15/21).
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
2SPSP_W01 - Student zna i rozumie podstawowe metody prognozowania i narzędzia informatyczne (Excel, internetowe bazy danych) gromadzenia, analizy oraz prezentacji danych w zakresie sprzedaży oraz stałych i zmiennych mających na nią wpływ (KA6_WK6)
Umiejętności
2SPSP_U01 - Student potrafi prawidłowo analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg procesu sprzedaży, a także czynników mających na nią wpływ (na podstawie wykonanych prognoz i zebranych danych) (KA6_UW1)
2SPSP_U02 - Student potrafi pozyskiwać dane do analizowania i prognozowania sprzedaży z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dyscypliny nauk o zarządzaniu (KA6_UW2)
2SPSP_U03 - Student potrafi rozstrzygać dylematy decyzyjne w zakresie sprzedaży na podstawie otrzymanych prognoz, interpretuje je bazując na swojej wiedzy i proponuje odpowiednie ich rozwiązania (KA6_UW4)
2SPSP_U04 - Student potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne z otoczenia organizacji i rozumie ich skutki dla działalności sprzedażowej przedsiębiorstwa (KA6_UW5)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
- ćwiczenia: zaliczenie na ocenę: aktywność na zajęciach, projekt grupowy, zaliczenie kolokwium; konieczne jest uzyskanie co najmniej 51% możliwych do zdobycia punktów;
- wykłady: egzamin końcowy (wcześniej udział w wykładach), do którego dopuszczeni zostaną studenci posiadający zaliczenie ćwiczeń; test (konieczne jest uzyskanie co najmniej 51% możliwych do zdobycia punktów).
Literatura
Podstawowa:
Barteczko Krzysztof, Bocian Andrzej F., Prognozowanie i symulacje procesów gospodarczych, Wyd. UwB, Białystok 2010.
Cieślak Maria (red.), Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowanie, PWN, Warszawa 2011.
Dittmann Paweł, Prognozowanie w przedsiębiorstwie: metody i ich zastosowanie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Kraków 2022.
Uzupełniająca:
Nicolas Carnor, Vincent Koen and Bruno Tissot. Economic forecasting and policy, Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Nowak Edward, Zarys metod ekonometrii, PWN, Warszawa 2007.
Bazy danych, w tym: NBP, ECB, GUS, Eurostatu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: