Wiedza o kulturze 530-ZS1-2WOK
Profil: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Zarządzanie 1 stopień 2 rok Stacjonarne zima
Brak wymagań wstępnych
30 godzin wykładu
3 punkty ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach – 30 h
Przygotowanie do zajęć – 20 h
Przygotowanie do testu zaliczeniowego i obecność na nim – 20 godz.
Konsultacje- 5 godz.
Razem: 75 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godzin co odpowiada 1,4 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym - 40 godzin co odpowiada 1,6 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka:
W1. Zna i rozumie specyfikę i zadania antropologii kultury, jej miejsce w dyskursie naukowym oraz jej praktyczne zastosowanie;
W2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia, takie jak: kultura, natura a kultura, kultura a cywilizacja, wzór kultury, relacja jednostka a kultura, osoba-osobowość, małżeństwo-rodzina-pokrewieństwo, pierwotne w wtórne związki społeczne, internalizacja kultury, mit w kulturze, antropologia czasu i przestrzeni, rola ciała w kulturze, pamięć kulturowa;
W3. Rozróżnia różne modele kultury: kulturę ludową, rycerską, szlachecką, mieszczańską i masową;
W4. -Posiada wiedzę na temat szkół badawczych klasycznej antropologii kultury, takich jak: ewolucjonizm, funkcjonalizm, antropologia psychologiczna, strukturalizm, psychoanaliza,
W zakresie umiejętności student/ka:
U1. Potrafi wykorzystywać wiedzę na temat podstawowych pojęć kultury w analizie i interpretacji kulturowych zjawisk, rozumie, jak wpływają one na zachowania i interakcje społeczne oraz jak kształtują kulturową tożsamość jednostki i grup społecznych;
U2. Potrafi porównywać różne modele kultury, takie jak kultura ludowa, rycerska, szlachecka, mieszczańska i masowa, oraz rozumie różnice między nimi w kontekście praktycznych zastosowań;
U3. Potrafi w praktyce korzystać z teoretycznych i metodologicznych narzędzi antropologii kultury;
U4. Potrafi wskazać na implikacje kulturowe różnych problemów badawczych;
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
K1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i praktycznego stosowania poznanych teorii;
K2. Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
K3. rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i kolokwium.
Literatura
Edward Burnett Tylor, Cywilizacja pierwotna. Badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, przeł. Z. A. Kowerska, Warszawa 1896.
Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański, Warszawa 2016.
Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990, rozdz.: Franz Boas, s. 94 i nast.
Andrzej K. Paluch, Edward Burnett Tylor (1832-1917), w: tegoż, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990
Ruth Benedict, Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1963.
Ruth F. Benedict, Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, przeł. E. Klekot, Warszawa 1999.
Wojciech J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
Literatura uzupełniająca:
Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa 1978.
Bronisław Malinowski, Mit, magia,religia, przeł. B. Leś, D. Praszałowicz, Warszawa 1990.
Badanie kultury. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Zygmunt Bauman, Kultura jako praxis, przeł. J. Konieczny, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: