Modelowanie biznesu 530-ZS2-2XMOB
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy
Moduł: M_5
Dziedzina nauki: Nauki społeczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów/semestr: Studia drugiego stopnia, II rok, IV semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15 h, ćwiczenia 15 h
Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań i
dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w trakcie wykładu/ ćwiczenia - praca w grupach, case study
Tematyka przedmiotu:
Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego
Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa
Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji
Determinanty wyboru modelu biznesowego
Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych
Projektowanie business model canvas – rozwój istniejącego lub tworzenie nowego modelu przedsiębiorstwa
Formy zaliczenia przedmiotu:
Wykład - Zaliczenie pisemne w formie testu uważa się za zaliczony przy uzyskaniu min. 51% poprawnych odpowiedzi,
Punkty ECTS 3
Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach 15 godz.
- udział w ćwiczeniach 15 godz.
-studia literaturowe 12 godz.
-udział w konsultacjach 8 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń - 12
-przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz.
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin: 38, punkty ECTS 1,52
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
MOB_W01 Student posiada pogłębianą wiedzę na temat modeli biznesowych i wpływu relacji zachodzących miedzy przedsiębiorstwami w sakli krajowej i międzynarodowej na model biznesowy (KA7_WG3) (test wiedzy)
MOB_W02 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod i technik pozyskiwania danych i jej analizy na potrzeby tworzenia i rozwoju modelu biznesowego (KA7_WG6) (test wiedzy)
MOB_W03 Student zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju modelu biznesowego nowo tworzonego przedsiębiorstwa i /lub rozwoju już istniejącego (KA7_WK2)(test wiedzy)
MOB_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą modeli biznesowych do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu rozwoju przedsiębiorstwa, a także potrafi formułować własne opinie na temat metod ulepszenia i wpływu modelu biznesowego przedsiębiorstwa na jego sukces/porażkę (KA7_UW2) – analiza studium przypadku, projekt
MOB_UW2 potrafi wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z zakresu tworzenia i analizy business model canvas dla nowych/istniejących przedsiębiorstw oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy (KA7_UW5) - analiza studium przypadku, projekt
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Adamik A., Grabowska S., Saniuk S., Model biznesu w środowisku smart world, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2023
2. Zinczuk B., Bolibok P., Kasprzak-Czelej A., Wybrane kierunki zmian modeli biznesu na tle wyzwań współczesnej gospodarki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023
3. Osterwalder A., Pigneur Y., Business Model Generation, John Wiley & Sons 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Wang, G., & Hwa, T. H. (2019). Designing business model canvas for motorcycle rental based mobile application (case study at PT XYZ). Int. J. Adv. Trends Comput. Sci. Eng, 8(5), 1841-1855.
2. Nadir, M. H. B., Aris, S. R. S., Janom, N., Ahmad, F., Arshad, N. H., & Bashah, N. S. K. (2020). A business model canvas for crowdfunding platform: Case study of crowdfunding platforms in Malaysia. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 18(3), 1287-1294.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: