Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi - przedmiot oferowany w języku angielskim 530-ZS2-2ZRM#E
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot kierunkowy
Dziedzina nauki: Nauki społeczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości
Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia, II rok, 3 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 h, ćwiczenia 15 h
Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w trakcie wykładu.
Na ćwiczeniach zadania grupowe, case study oraz dyskusja.
Tematyka przedmiotu:
1) Istota i rodzaje relacji międzyorganizacyjnych
2) Teoretyczne podstawy tworzenia relacji międzyorganizacyjnych
3) Relacje organizacyjne a konkurencyjność, innowacyjność i umiędzynarodowienie
4) Zdolność relacyjna, kompetencja relacyjna, renta relacyjna, strategia relacyjna
5) Przesłanki i bariery tworzenia relacji międzyorganizacyjnych
6) Czynniki sukcesu w relacjach międzyorganizacyjnych
7) Problemy zarządzania siecią relacji międzyorganizacyjnych
8) Strategiczne wyzwania i korzyści tworzenia relacji międzyorganizacyjnych
Formy zaliczenia przedmiotu: Wykład - Egzamin ustny
Ćwiczenia - 51% oceny - zadania robione podczas zajęć, w grupach lub indywidualnie, case study, część uważa się za zaliczoną przy uzyskaniu min. 51% punktów możliwych do zdobycia;
Punkty ECTS 3
Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach 15 godz.
-studia literaturowe 10 godz.
-przygotowanie się do egzaminu 15 godz.
-udział w ćwiczeniach 15 godz.
-udział w konsultacjach 6 godz.
-przygotowanie się do ćwiczeń 12 godz.
- egzamin – 2 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75h
- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin: 38; 1,52ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2ZRM_W01 student posiad pogłębioną wiedzę o istocie tworzenia i zarządzania relacjami międzyorganizacyjnymi w kraju i zagranicą (KA7_WG3)
2ZRM_W01 student posiada pogłębioną widzę na temat różnych typów więzi międzyorganizacyjnych, w tym społecznych (KA7_WG4)
2ZRM_U01 student potrafi intepretować przesłanki tworzenia więzi międzyorganizacyjnych (KA7_UW1)
2ZRM_U02 student potrafi dokonać analizy oraz wyciągać wnioski dotyczące przyczyn sukcesu i porażki w relacjach międzyorganizacyjnych (KA7_UW3)
2ZRM_U03 student potrafi wskazać alternatywy tworzenia relacji organizacyjnych w przypadku zaistnienia nietypowego i złożonego problemu w relacjach międzyorganizacyjnych (KA7_UW6)
2ZRM_K01 student jest wstanie wskazać kluczowe wyzwania związane z tworzeniem i utrzymaniem relacji międzyorganizacyjnych (KA7_K01)
2ZRM_K02 student tworząc założenia relacji międzyorganizacyjnych uwzględnia wszelkie reguły prawne, etyczne, zawodowe (KA7_KR1)
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak, Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer/ Akademi Leona Koźmińskiego, Warszawa 2014
2. D. Nowak, Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach przemysłowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012
3. M. Sulimkowska-Formowicz, Kompetencja relacyjna jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa we współpracy międzyorganizacyjnej, Difin SA, Warszawa 2018
4. R. Tyszkiewicz, Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2017
Literatura uzupełniająca:
1. Cooperative strategy : managing alliances and networks
Oxford : Oxford University Press, 2019
2. F. Tużnik, Zarządzanie współpracą biznes-nauka. Perspektywa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023
3. A. Wójcik-Korpacz, Zdolność relacyjna w tworzeniu efektów współdziałania małych i średnich przedsiębiorstw, SGH w Warszawia, Warszawa 2012
4. J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński, Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012
5. M. Citkowski Managing relational competences of industrial cluster and the challenges of Industry 4.0 — theoretical approach (2021) Marketing i Rynek 12 (t. XXVIII), 3-16
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: