Cognitive Linguistics 410-KS1-1JKO2
The name of the entity responsible for organizing the course: Institute of Philosophy
The name of major: Cognitive Sciences and Communication
The level of education: first degree
Profile: general academic
Language of course: Polish
Type of course: obligatory
Year/semester: I/2
Initial requirements (so called sequential system of classes and exams): The student should possess general knowledge of language obtained during their education in secondary schools, as well as awareness of relations of human communicative skills with other cognitive abilities and with the culture of a given social group.
Number of didactic hours with division intp forms of conducting classes: lecture - 15 hrs, practical classes - 15 hrs.
Didactic methods and general form of passing the course: lecture (expository method); practical classes (inidividual and group tasks, presentations, discussions)
written exam
ECTS points:
participation during the classes = 30 hrs
preparing for the classes - 30hrs
individual readings - 20hrs
consultations and tests - 10hrs
Overall: 90hrs
Quantitative determinants - the student's activity associated with the classes" requiring the direct participation of the teacher - 40 hrs, ECTS: 1.5 points; of a practical nature: 40hrs, ECTS: 1.5 points.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
W1 The student knows the most important theoretical concepts and methodologies within the field of cognitive linguistics; is familiarized with the basic repertoire of the said discipline and understands the content as presented in the literature of the course; K_W03, K_W04, K_W06
W2 The student has knowledge of the role of language as the tool of cognition and communication; K_W13
U1 The student is able to use the learned concepts and methods within the field of cognitive linguistics in the analysis of complex linguistic items; K_U01
K1 The students understands the need for continuous mastering of communicative skills as a basis for personal development and main component forming a humanist's competence; K_K01; K_K02
Assessment criteria
Ongoing evaluation of the student's activity during the classes and their homeworks, final text whose aim will be to verify theoretical and practical knowledge, written exam.
Bibliography
Basic literature
1) Tabakowska E. /red./, 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków.
2) Taylor J.R., 2003, Gramatyka kognitywna, tłum. z ang. M. Buchta, Ł. Wiraszka, red. E. Tabakowska, Kraków.
3) Szczepankowska I., 2011, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Białystok [wybrane hasła i zadania z zakresu semantyki kognitywnej].
4) Evans V., 2009, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, tłum. M. Buchta i in., Kraków [wybrane hasła]
5) Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin [cz. I].
6) Habrajska G., 1996, Kategoryzacja a klasyfikacja – potoczne i naukowe widzenie świata, [w:] Grzegorczykowa R., Pajdzińska A., /red./, Językowa kategoryzacja świata, Lublin, s. 221-241.
7) Wierzbicka A. 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa [rozdziały: Różne kultury, różne języki, różne akty mowy; Przypadki gramatyczne a natura człowieka).
Selected additional works (not obligatory):
Austin John L., 1996 [1962], Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. z ang. i oprac. B. Chwedeńczuk, Warszawa, s. 545-691.
Bartmiński J., Tokarski R. /red./ 1998, Profilowanie w języku i w tekście, Lublin.
Dąbrowska E., Kubiński W., 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków.
Fauconnier G., Turner M., 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w gramatyce, tłum. z ang. W. Kubiński, D. Stanulewicz, [zob. w:] Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, Gdańsk, s. 173-211.
Kardela H. /red./, 1994, Podstawy gramatyki kognitywnej, Warszawa.
Kubiński W., Kalisz R., Modrzejewska E. /red./, 1998, Językoznawstwo kognitywne I. Wybór tekstów, Gdańsk.
Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, tłum. T.P. Krzeszowski, Warszawa.
Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. z ang. E. Tabakowska i in., Kraków.
Miczka E., 2002, Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice.
Sokołowska O., Stanulewicz D., 2006, Językoznawstwo kognitywne III. Kognitywizm w świetle innych teorii, red. Gdańsk.
Stockwell P., 2006, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. z ang. A. Skucińska, Kraków.
Szczepankowska I., 2007, Czym jest „pojęcie” we współczesnym językoznawstwie?, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr7, s. 169-183.
Tabakowska E. 1995, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków.
Taylor J. R., 2001, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: