Podstawy logiki i teorii mnogości 0600-IS1-1PLTM
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki:Informatyka obszar nauk ścisłych
Rok studiów / semestr: 1 / 1
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Wykład: 30 Ćwiczenia: 30
Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia z dużą ilością zadań do rozwiązania oraz min. trzema kolokwiami
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach:
- wykład 30h
- ćwiczenia 30h
Przygotowanie do zajęć:
- wykład 15h
- ćwiczenia 30h
Zapoznanie z literaturą: 10h
Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 5h
Przygotowanie do kolokwium: 15h
Przygotowanie do egzaminu: 10h
Czas trwania egzaminu: 2h
Zadania projektowe realizowane w domu: 5h
Udział w konsultacjach: 5h
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65, 3 ECTS
o charakterze praktycznym: 85, 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:
Zna podstawowe prawa klasycznej logiki zdań i rachunku kwantyfikatorów. K_W01
Zna definicje podstawowych pojęć związanych z pojęciem relacji i funkcji. K_W01
Jest w stanie przytoczyć sformułowanie zasady indukcji matematycznej. K_W01
Potrafi zweryfikować, czy dana formuła logiczna jest prawdziwa, czy nie. K_U04
Umie zastosować poznane prawa i twierdzenia do uzasadniania faktów dotyczących własności obiektów matematycznych takich jak zbiory, relacje, czy funkcje. K_U04, K_U05
Jest w stanie przeprowadzić prosty dowód w oparciu o zasadę indukcji matematycznej. K_U04
Potrafi samodzielnie przeanalizować i zrozumieć treść tekstu matematycznego w postaci definicji i twierdzeń wraz z dowodami.. K_U04
Potrafi formułować hipotezy oraz rozstrzygać o ich prawdziwości, lub fałszywości. K_U04, K_U05
Kieruje się zasadami logiki w życiu codziennym. K_K02
Rozumie znaczenia precyzyjnego posługiwania się aparatem matematycznym do opisu zjawisk występujących w naturze. K_K03
Kryteria oceniania
Ogólna forma zaliczenia:egzamin. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach ćwiczeniowych to 20% zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
Rasiowa, H., Wstęp do matematyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Marek, W. & Onyszkiewicz, J., Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
Guzicki, W. & Zakrzewski, P., Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Ławrow, I. A. & Maksimowa, Ł. L., Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Tiuryn, J., Wstęp do logiki i teorii mnogości, Skrypt, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: