Inżynieria oprogramowania 2 0600-IS1-3IO2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne / niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, informatyka
Rok studiów / semestr: 3 / 5
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Inżynieria oprogramowania 1
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
- wykład: 15 h
- laboratorium: 45 h
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, dyskusja, laboratorium, projekt.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta (rodzaj aktywności i liczba godzin):
- Udział w wykładach: 15 h
- Udział w laboratoriach: 45 h
- Przygotowanie do zajęć - wykład: 10 h
- Przygotowanie do zajęć - laboratorium: 8 h
- Studiowanie literatury: 10 h
- Przygotowanie do egzaminu: 8 h
- Obecność na egzaminie: 2 h
- Udział w konsultacjach: 3 h
Wskaźniki ilościowe:
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 h / 2 ECTS
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45 h / 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
- Zna powszechnie stosowane wzorce projektowe. K_W8, K_W12.
-- Zna różne paradygmaty związane z rozwijaniem oprogramowania. K_W04
- Umie określić wymagania odnośnie systemu informatycznego. K_U22
- Potrafi opracować model (podstawowe diagramy UML) niezbyt złożonego systemu informatycznego. K_U11, K_U17
- Potrafi zaprojektować i zaimplementować nieskomplikowany system na podstawie modelu oraz przetestować implementację. K_U06, K_U15
- Umie przygotować dokumentację projektową i użytkową. K_U2
- Zna i rozumie zasady wytwarzania złożonego oprogramowania w zespole. K_K01
- Kreatywnie rozwiązuje problemy. K_K05.
Metody sprawdzenia osiągnięcia efektów uczenia się (wykład):
- sprawdzian pisemny i ustny
Metody sprawdzenia osiągnięcia efektów uczenia się (laboratorium):
- sprawozdanie pisemne i ustne z wykonanych prac
- sprawdzian pisemny i ustny
- obserwacja studenta podczas zajęć
Kryteria oceniania
Ogólna forma zaliczenia: egzamin
Literatura
Literatura podstawowa:
- E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Wzorce projektowe. Elemeny oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, 2010
- B. Burns, "Projektowanie systemów rozproszonych. Wzorce i paradygmaty dla skalowalnych, niezawodnych usług", Helion, 2018
- M. Kleppmann, "Przetwarzanie danych w dużej skali. Niezawodność, skalowalność i łatwość konserwacji systemów", Helion, 2017
- K.P. Birman, "Guide to Reliable Distributed Systems: Building High-Assurance Applications and Cloud-Hosted Services", Springer, 2012
Literatura uzupełniająca:
- Standardy i czasopisma IEEE, ACM itp.
- R.C. Martin, "Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty", Helion, 2010
- P. Stevens, "UML inżynieria oprogramowania", Helion, 2007
- S. Wrycza, P. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, "Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych", Helion, 2005
- J. Cogswell, "Tworzenie użytecznego oprogramowania", MIKOM, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: