Technologia informacyjna 0800-S1-1YTIN
Rok studiów /semestr
I rok / I semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Podstawowa znajomość obsługi komputera i Pakietu MS OFFICE 2007/2010 lub LibreOffice / OpenOffice
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
30 godzin (laboratoria) – zajęcia w pracowni komputerowej
Założenia i cele przedmiotu
Uczestnik po ukończeniu przedmiotu :
• świadomie posługuje się komputerem w społeczeństwie informacyjnym;
• zna potencjalne zagrożenia związane z używaniem komputera i wykorzystuje go zgodnie
z zasadami ergonomii i higieny pracy;
• potrafi praktycznie i efektywnie wykorzystać wybrane oprogramowanie komputerowe w ramach korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji
(np. opracowywanie dokumentu zgodnie z zasadami edycji tekstu, wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń i graficznej prezentacji danych liczbowych, przygotowywania efektywnych prezentacji multimedialnych, przetwarzania obrazu, tekstu i dźwięku);
• wykorzystuje komputer do projektowania, planowania i samodzielnego opracowania zagadnień;
• wykorzystuje komputer w procesie uczenia się i w pracy;
• zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów medialnych;
• zna metodykę prowadzenia zajęć przy użyciu najnowszych technologii informacyjnych;
• potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie dydaktycznym tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne oraz realizując inne zadania kulturalne i społeczne;
• potrafi wyszukiwać i weryfikować treści w internecie (zna strategie wyszukiwania informacji);
• potrafi tworzyć własne treści przy wykorzystaniu narzędzi Web 2.0 (Internet 2.0);
• zna podstawy e-learningu;
• potrafi wykonać projekt edukacyjny z wykorzystaniem TI (np. WebQuest).
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu
Metody podające: pogadanka, dyskusja, praca online;
Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt;
Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT)
Punkty ECTS - 2,00
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w laboratoriach - 30h;
Przygotowanie się do zajęć wykonanie ćwiczeń - 20h;
E-learning - 20h;
Konsultacje - 10h;
Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50h - 1 ECTS
o charakterze praktycznym 60h - 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna elementarną terminologię, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie ICT. K_W01
2. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą technologii informacyjnej.
3. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. K_W17
Umiejętności:
1. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). K_U05
2. Posiada umiejętności w zakresie technik informatycznych: przetwarzania tekstów, obrazów i dźwięku za pomocą narzędzi TI, przetwarzania danych liczbowych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji.
3. Student potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie edukacyjnym kulturalnym i społecznym tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) K_U04
Kompetencje personalne i społeczne:
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K_K01
2. Student potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne K_K08
3. Student zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów multimedialnych. K_K05
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast)
3.Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005
4.Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów., Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
4. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 119-152.
5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 11-23.
6.Piotr Wróblewski: MS Office 2007 PL w biurze i nie tylko. Gliwice 2007, Wydawnictwo Helion
7. Paweł Wimmer: Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012
8. Murray Katherine: Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion
9. Cox Joyce: Microsoft Word 2010. Krok po kroku. Gliwice 2012, Wydawnictwo RM
10. Frye Curtis: Microsoft Excel 2010 krok po kroku Gliwice 2012, Wydawnictwo RM
11. Walkenbach John: Excel 2010 PL. Formuły. Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion
12. Roland Zimek: PowerPoint 2010 PL.
13. Sokół M. Sokół R: Internet. Jak surfować bezpiecznie Gliwice 2005, Wydawnictwo Helion
14. Andrew Edney: PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk2005, Wydawnictwo Helion 2011
15. Dec Zdzisław, Konieczny Robert: ABC komputera 2007 Kraków wydawca Edition
16. Zarzecki Konrad: ABC Windows XP 2007 Kraków wydawca Edition
17. Cendrowska D.: Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN
18. Blackboard - http:// blackboard.uwb.edu.pl/
19. Microsoft - http://www.microsoft.com/
20. Excel - http://www.excelszkolenie.pl/Excel%202007/index.htm
21. Excel - http://excel.info.pl/
22. Word - http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/word/
23. PowerPoint - http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/powerpoint/
24. Brown, John Seely i Paul Duguid. The Social Life of Information. Harvard Business Press. Boston 2000. (książka dostępna na Google Books)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: