Resocjalizacja w środowisku otwartym 0800-ZS1-3RES
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów studia stacjonarne
Rok III pierwszego stopnia
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Dyscyplina i dziedzina nauki pedagogika, nauki humanistyczne
Wymagania wstępne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej, metodyki wychowania resocjalizującego, psychologii społecznej
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia
Metody dydaktyczne wykład, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, wizyty studyjne, prezentacja multimedialna, film
Punkty ECTS 3 punkty ECTS
Bilans nakładu pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta
Samodzielna praca studenta
Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz.
Przygotowanie do kolokwium 5 godz.
Przygotowanie prezentacji 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu 15 godz.
RAZEM 40 godzin
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach 15 godz.
Udział w ćwiczeniach 15 godz.
Konsultacje 5 godz.
RAZEM 35 godzin
Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75
1 punkt ECTS = 25-30 godzin
75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS
75 godzin: max 30 godzin = 2,5 ECTS
Wskaźniki ilościowe
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 40 i punktów ECTS 1,6
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 35 i punków ECTS 1,4
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W14
Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
Sposób weryfikacji: ocenianie ciągłe, egzamin/test
K_W16
Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej.
Sposób weryfikacji: ocenianie ciągłe, egzamin/test
UMIEJĘTNOŚCI
K_U09
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
Sposób weryfikacji: ocenianie ciągłe, egzamin/test
KOMPETENCJE
K_K07
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Sposób weryfikacji: ocenianie ciągłe
Kryteria oceniania
egzamin test pytania wielokrotnego wyboru, otwarte, aktywność na zajęciach, dyskusja, ocenianie ciągłe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002.
2. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009.
3. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007.
4. Konopczyński M., Metody Twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2007.
5. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
6. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007.
7. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008.
2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008.
3. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011.
4. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.
5. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF
6. Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014
7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.
8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001.
9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.
10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych
11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: