Wstęp do fizyki 0900-FG1-1WDF
Profil studiów: ogólnoakademcki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 Podstawy Fizyki
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Rok studiów/semestr: 1 rok, 1 semestr, studia I stopnia
Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i rozumienie materiału określonego przez podstawę programową z fizyki i matematyki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/zalaczniknr4.pdf).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 30 godz, konwersatorium 30 godz., laboratorium 30 godz
Metody dydaktyczne: wykład, pokazy, praca laboratoryjna, ćwiczenia rachunkowe, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, kolokwia, praca własna studenta w domu.
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w laboratorium (30 godz.),
praca własna (rozwiązywanie zadań, problemów) w domu (30 godz.),
przygotowanie do egzaminu pisemnego i ustnego (48 godz.).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 90 godz., 5,4 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 30 godz., 1,2 ECTS.
Na wykładzie są omawiane następujące zagadnienia:
* Rozwój nauki i rozwój fizyki, wprowadzanie wielkości mierzalnych.
* Skalary, wektory pochodna
* Układ odniesienia, wielkości kinematyczne i dynamiczne
* Ciała makroskopowe
* Zasady zachowania
* Grawitacja
* Sprężyny, drgania i fale mechaniczne
* Termodynamika
* Elektryczność i Magnetyzm
* Mechanika kwantowa
* Budowa atomu i jądra atomowego
* Zastosowania fizyki i jej znaczenie dla społeczeństwa
Na konwersatorium rozwiązywane są zadania z zakresu:
* Skalary, wektory, układy odniesienia.
* Wielkości kinematyczne i dynamiczne, mechanika punktu materialnego
* Ciała makroskopowe.
* Grawitacja.
* Sprężyny, drgania i fale.
* Zasady zachowania
* Elementy termodynamiki.
* Elementy elektrostatyki.
* Elementy magnetostatyki.
* Elementy fizyki fal elektromagnetycznych.
* Elementy fizyki atomu.
* Elementy fizyki jądra atomowego.
Na zajęciach laboratoryjnych wykonywane są doświadczenia:
* Badanie drgań tłumionych w układzie wahadła sprężynowego.
* Rozkładanie wektorów na składowe za pomocą układu z czujnikami pomiaru siły.
* Badanie procesów ładowania i rozładowania kondensatora w układzie RC.
* Badania drgań w układzie RLC
* Badanie zjawisk rezonansowych.
* Wyznaczenie prędkości dźwięku.
* Komputerowe sterowanie w układzie automatycznej regulacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1) rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego (K_W01)
2) rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki (K_W02)
3) zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych (K_W05)
4) umie analizować problemy z zakresu mechaniki, znajdować i przedstawiać ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę oraz przy wykorzystaniu poznanych narzędzi matematyki wykonywać analizy ilościowe i wyciągać wnioski jakościowe (K_U06)
5) umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu elektryczności i magnetyzmu, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować (K_U09)
6) potrafi zaplanować oraz wykonać podstawowe pomiary wielkości charakterystycznych dla wybranych zjawisk oraz własności fizycznych wybranych ciał w zakresie przewidzianym programem specjalności (K_U34)
7) rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób (K_K03)
8) potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień fizyki i jej zastosowań, rozumie społeczne aspekty zastosowań fizyki oraz związaną z tym odpowiedzialność (K_K06)
Kryteria oceniania
Ocena z konwersatorium zależy od wyniku punktowego za kolokwia, aktywność i obecność na zajęciach.
Ocena z laboratorium jest funkcją liczby punktów zebranych za przygotowanie, przeprowadzenie i sprawozdanie przeprowadzonych eksperymentów.
Ocena z egzaminu pisemnego jest zależna od liczby punktów jakie student uzyskał za rozwiązanie zadań i odpowiedzi na pytania.
Na egzaminie ustnym wystawiana jest końcowa ocena, na którą pewien wpływ mają wyniki kartkówek przeprowadzanych na niektórych wykładach.
Literatura
Literatura zalecana
1) S. J. Ling, J. Sanny, W. Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, OpenStax Polska, 2018 (podręcznik dostępny w wersji elektronicznej)
2) Robert Resnick, David Halliday, Jearl Walker, Podstawy fizyki Tom 1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
Literatura uzupełniająca
1) A.K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: