Programowanie grafiki 3D 0900-FG1-2PG3D
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Moduł: kształcenie praktyczne i specjalistyczne, przedmiot obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki fizyczne, informatyka.
Rok studiów, semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I stopnia.
Wymagania wstępne: zaliczony kurs programowania strukturalnego, programowania obiektowego i systemów operacyjnych.
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja kodu programów, samodzielne pisanie kodu, zadania domowe, dyskusje, konsultacje, samodzielne studiowanie.
Punkty ECTS: 5.
Bilans nakładu pracy studenta: wykład (15 godzin), laboratorium (45 godzin), przygotowanie do zajęć (50 godzin), udział w konsultacjach przedmiotowych (3 godziny), przygotowanie do egzaminu końcowego i udział w egzaminie (10+3 godziny).
Wskaźniki ilościowe: wykład (0.6 punktów ECTS), konwersatorium (1.8 punktów ECTS), przygotowanie do zajęć (2.0 punktów ECTS), udział w konsultacjach przedmiotowych (0.12 punktów ECTS), przygotowanie do egzaminu końcowego i udział w egzaminie (0.52 punkty ECTS).
Treści wykładu:
- Wprowadzenie do programowania grafiki 3D
- Tworzenie kontekstu renderowania i okna aplikacji
- Wprowadzenie do programów cieniujących (ang. shaders)
- Język programów cieniujących GLSL
- Wprowadzenie do teksturowania obiektów
- Przekształcanie obiektów w scenie 3D
- Kamera w scenie 3D
- Wprowadzenie do oświetlenia
- Ładowanie modeli z programów do modelowania
- Bufory w grafice 3D
- Rysowanie przezroczystych obiektów
- Tekstury sześcienne i mapowanie otoczenia
- Mapowanie wypukłości
- Efekt mgły i antyaliasing
- Renderowanie tekstu
Treści laboratorium:
Na laboratorium realizowane są praktycznie treści odpowiadające wykładowi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W24 - ma podstawową wiedzę z zakresu algorytmiki i struktur danych
Ma podstawową wiedzę zna pojęcia z zakresu grafiki trójwymiarowej
K_U23 - umie napisać złożony program komputerowy w wybranym języku programowania, skompilować go i uruchomić
Umie napisać złożony program komputerowy realizujący wizualizację w czasie rzeczywistym
K_U25 - umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internetu z poszanowaniem własności intelektualnej oraz zasad użytkowania
K_K05 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia:
1. znajomości pojęć i mechanizmów programowania grafiki 3D
2. umiejętność zastosowania mechanizmów programowania grafiki 3D do konkretnych problemów
3. umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem,
4. umiejętność korzystania z zasobów literatury i Internetu,
5. kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów.
Podstawą zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach. Dopuszcza się opuszczenie trzech zajęć. Ocena końcowa laboratorium wynika z oceny prac domowych, dwóch kolokwiów i wykonania końcowego projektu.
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu końcowego.
Literatura
"OpenGL - Księga eksperta", Richard S. Wright jr, Michael Sweet, Wydawnictwo Helion
https://learnopengl.com
"Learn OpenGL", Joel de Vries
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: