Redakcja naukowa tekstu literaturoznawczego 260-SDL3-2RNL
Treści merytoryczne:
1. Organizacja warsztatu pracy literaturoznawcy (bibliografia, notatki z lektur, indeksy).
2. Tekst naukowy jako wypowiedź sformatowana. Reguły i innowacyjność.
3. Poetyka i pragmatyka tekstu naukowego (m.in. konstrukcja podmiotu, poetyka tytułu i zakończenia, teza i argumentacja, operowanie terminologią, cytatem, metafora w tekście naukowym, operowanie czasem i aspektem, mowa pozornie zależna, elementy polemiczne, narracyjność tekstu naukowego, rodzaje przypisów).
4. Redakcja merytoryczna/techniczna.
5. Korekta językowa.
6. Etyka w badaniach naukowych.
W cyklu 2022:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023:
Treści merytoryczne: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnogatunkowych tekstów SD_W06 – egzamin ustny. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania własnością intelektualną SD_W07 – praca semestralna. Wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje informacje wykorzystując różne źródła oraz formułuje na ich podstawie opinie krytyczne SD_U01 – praca semestralna. Posiada pogłębione umiejętności analityczno-badawcze, umie dokonywać syntezy różnych idei i poglądów, dobierać i stosować metody i narzędzia, pozwalające na opracowanie własnych wyników badawczych SD_U02 – praca semestralna. Potrafi opracować i zaprezentować wyniki swoich badań, których celem jest rozwiązywanie złożonych problemów naukowych z zakresu literaturoznawstwa SD_U03 – praca semestralna. Umie indywidualnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności analityczno-badawcze oraz samodzielnie podejmować działania, których celem jest rozwój i kierowanie własną karierą zawodową SD_U04 – praca semestralna. Potrafi łączyć wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych w celu rozwiązywania problemów badawczych, przygotowując się do dyskusji, sporządzając listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutując używając specjalistycznej terminologii SD_U05 – egzamin ustny. Potrafi dokonać wnikliwej analizy i interpretacji różnych rodzajów tekstów oraz innych wytworów kultury uwzględniając najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych w celu określenia znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca tych wytworów w procesie historyczno-kulturowym SD_U06 – praca semestralna. Umie merytorycznie argumentować, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych autorów, formułować wnioski i dokonywać spójnych podsumowań SD_U07 – praca semestralna, egzamin ustny. Umie formułować i prezentować (w różnych formach) krytyczne sądy o wytworach kultury w oparciu o wiedzę naukową i zdobyte doświadczenie SD_U08 – ocena aktywności w trakcie zajęć. Rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się inspirując inne osoby SD_K01 – ocena aktywności w trakcie zajęć. Wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych SD_K02 – ocena aktywności w trakcie zajęć. Uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą i językiem SD_K04 – ocena aktywności w trakcie zajęć.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest praca pisemna (tekst z naniesionymi w trybie recenzji uwagami redakcyjnymi) oraz rozmowa egzaminacyjna, której podstawę daje zestaw lektur wraz z zagadnieniami przedstawianymi podczas wykładu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach oraz przedstawienie pracy pisemnej. Dozwolona 1 nieobecność w semestrze. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji. 3 nieobecności niezaliczone uniemożliwiają dopuszczenie do egzaminu.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006;
S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław 1982;
J. Lalewicz, Retoryka relacji osobowych, w: Tekst i zdanie, red. T. Dobrzyńska, Wrocław 1983;
H. Lemmermann, Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, tł. Beata Sierocka, Wrocław 2006;
H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004;
S. Mikołajczak, Składnia współczesnych tekstów naukowych, Poznań 1990;
M. Rachwałowa, Słownictwo tekstów naukowych, Wrocław 1986;
K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2008;
W. Tomasik, Od Bally’ego do Banfield i dalej. Sześć rozpraw o mowie pozornie zależnej, Bydgoszcz 1992;
Literatura uzupełniająca:
J. Antas, O mechanizmach negowania. Wybrane semantyczne i pragmatyczne aspekty negacji, Kraków 1991;
J. Axer, Czytać i nie rozumieć. Lektura bez znajomości tradycji literackiej,” Przegląd Humanistyczny” 1984, nr 11-12;
M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny (…), Gdańsk 2003;
T. Pawłowski, Definicja i argumentacja perswazyjna, w: Metodologiczne zagadnienia nauki, Wrocław 1969;
Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, Wrocław 2000;
D. Spender, Ironia a rozróżnienie miedzy użyciem a przywołaniem, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1;
A. Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2008.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022:
W razie wprowadzenia ograniczeń pandemicznych i przejścia na zdalny tryb pracy, egzamin będzie się odbywał również online. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: