Seminarium doktoranckie 260-SDL3-2SEM3
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_6
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok studiów stacjonarnych III stopnia
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz.
Punkty ECTS: 4 ECTS
za udział w seminarium: 30 h = 1 ECTS
przygotowanie do seminarium, zbieranie literatury źródłowej: 60h = 2 ECTS
pisanie rozdziału pracy doktorskiej: 30h = 1 ECTS
Razem: 120h (co odpowiada 4 ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h (co odpowiada 1 ECTS).
Treści:
1. Kompletowanie podstawy materiałowej pracy – kwerenda archiwalna, prasowa, biblioteczna.
2. Nowe źródła do badań nad literaturą (piśmiennictwem) XIX wieku – dorobek edytorski w tym zakresie w ostatnich dekadach.
3. Metodologiczne zróżnicowanie badań literaturoznawczych w odniesieniu do literatury (piśmiennictwa) XIX wieku w ostatnich dekadach.
4. Tematy badawcze w odniesieniu do literatury (piśmiennictwa) XIX wieku po 1989 roku.
5. Rozprawa doktorska jako tekst naukowy.
6. Etapy pracy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
W cyklu 2023:
Zajęcia będą obejmowały następujące zagadnienia: 1. Korzystanie ze zbiorów archiwalnych. Omówienie wyników kwerendy archiwalnej i bibliotecznej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Doktorant
zna i rozumie światowy dorobek współczesnego literaturoznawstwa w stopniu umożliwiającym rewizję określających go paradygmatów, obejmujących podstawy teoretyczne, zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe SD_WG01;
zna i rozumie szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnych rodzajów tekstów i innych wytworów kultury, określającą stan współczesnej metodologii badań literaturoznawczych, SD_WG05;
potrafi definiować cel i przedmiot badań literaturoznawczych, formułować odpowiadającą ich specyfice hipotezę badawczą, twórczo stosować metody i narzędzia oraz wnioskować na podstawie uzyskanych wyników badań, SD_UW02
potrafi inicjować i prowadzić debatę, merytorycznie argumentując, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych autorów, formułując wnioski i dokonując spójnych podsumowań, SD_UK06;
potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym jako autor literaturoznawczych publikacji naukowych, SD_UK07;
jest gotów do krytycznej oceny dorobku literaturoznawstwa oraz własnego wkładu w rozwój praktykowanej przez siebie dyscypliny SD_KK01;
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, SD_KK02.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe, na które składa się obecność na zajęciach (2 nieobecności dozowolne, nieobecności ponadnormatywne należy zaliczyć podczas konsultacji), aktywność w dyskusjach, prace pisemne – rozdziały rozprawy doktorskiej, ich prezentacja podczas seminarium, reakcja na uwagi krytyczne promotora.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Całek, Nowa teoria listu, Kraków 2019;
K. Cysewski, Teoretyczne i metodologiczne problemy badań nad epistolografią, "Pamiętnik Literacki" 1997, z. 1;
Egodokumenty. Tradycje historiograficzne i perspektywy badawcze, red. W. Chorążyczewski, A. Pacevicius, S. Roszak, Toruń 2015;
T.Mielczarek, Prasoznawstwo. Historia i współczesność dyscypliny, "Zeszyty Prasoznawcze" 2018, t. 61, nr 3;
M. Nalepa, G. Trościński, R. Magryś, Poezja okolicznościowa w Polsce w latach 1730–1830. W kręgu spraw prywatnych i środowiskowych, Rzeszów 2014;
K. Pujer, Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-empiryczne, wyd. 3, Warszawa 2021;
J. Sławiński, Z poradnika dla doktorantów, "Teksty" 1980, nr 5;
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: